Pojistné aktuality: Co nám radí pojišťovny pro přelom října a listopadu?
30.10.2017 | Zdeněk Bubák, zprávy pojišťoven | |
Přinášíme vám aktuální informace z pojišťoven. Před čím nás varují odborníci na konci října? Ochlazení, vítr, padající listí a srážky dají zabrat hlavně řidičům. Navíc nás čekají "Dušičky", kdy na silnice vyjede více lidí, než je obvyklé. Často to jsou sváteční řidiči. Allianz nabízí pojištění hrobů, které se může hodit nejen po devastující vichřici, ale i po návštěvě vandalů nebo zlodějů. Uniqa pojišťovna připravila rady, jak se připravit na zimní sezónu a na co si bude nutné v nadcházejícím období při cestách vozem dávat pozor. Generali pojišťovna varuje před chováním zvěře po přechodu na středoevropský čas. Česká pojišťovna slaví 190 let od svého založení.
Pojištění, které se hodí majitelům hrobů V období dušiček policie zejména ve velkých městech hrozí řádění vandalů na hřbitovech. Kvůli tomu zde můžete potkat i hlídkující policisty. Pro člověka, který si jde vzpomenout na své blízké, se může být poničený náhrobek bolestným zážitkem, se kterým se těžko vyrovnává. Málo lidí ale tuší, že se mohou proti poškození pietních míst pojistit. „Pojištění hrobu nebo hrobky je volitelnou součástí majetkového pojištění,“ říká metodik Allianz Josef Šrut. „V případě vichřice dokáže padající strom udělat pěknou paseku,“ dodává. Největší hrozbou jsou ale vandalové. Známý je případ z jihomoravských Vranovic a Přibic, kde před pěti lety dvojice vandalů týden před dušičkami v opilosti zničila stovku hrobů. Škoda se vyšplhala do statisíců korun. „Samozřejmě nelze nikomu uhradit citovou újmu způsobenou zničením pietního místa, zejména pokud jde o vandaly. Dokážeme ale zmírnit finanční následky jejich „řádění“, “ říká Josef Šrut. Cena pojistného je přitom spíše symbolická. Ochrana hrobu v hodnotě 50 tisíc korun vyjde zhruba na pouhých 10 korun měsíčně. Přehled nabídky neživotního pojištění najdete zde Zimní sezóna motoristů začíná. Nestačí jen přezout pneumatiky V období od 1. listopadu do 31. března mají motoristé vybavit své vozy zimními pneumatikami. I když zákon nestanoví výslovně „všeobecnou povinnost“, nikdy se neví, jaké povětrnostní podmínky řidiče po cestě potkají nebo jak se náhle změní. Proto lze doporučit zimní pneu, jakmile teploty klesají pod 7 °C. Ale na sklonku podzimu číhá na motoristy i řada jiných rizik, spojených s mlhou, deštěm, tmou nebo pohybem zvěře po vozovce. I na to je třeba se řádně připravit. Uniqa pojišťovna sestavila tipy odrážející zkušenosti z pojistných událostí. Jak na zimní pneumatiky Složení směsi zimních pneumatik zaručuje potřebnou přilnavost k povrchu vozovky při nízkých teplotách a jejich vlastnosti zajišťují samočištění. Výrazně zvyšují účinnost brzdění, která může být na nepříznivých površích s letními pneumatikami omezena o 20-30 %. Některé úseky komunikací v ČR zimní výbavu pro řidiče výslovně předepisují. Nepojede-li motorista v takových místech se zimní výbavou, vystavuje se riziku pokuty až 2 500 korun. Nicméně v zahraničí jsou pokuty mnohem vyšší, například v Rakousku jdou až do tisíců EUR. Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost mezi použitými pneumatikami a vznikem škody a její výší. Pokud pneumatiky při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí. Tipy a rady k pneumatikám: - Při teplotě 7 °C a nižších je výkon letních pneumatik podstatně slabší. Odlišné jsou i dezén a drážkování zimních pneu, které vůz v horších podmínkách lépe vedou a odvádí srážky na silnici. Důležité jsou přednosti hlavně na náledí.
- Zimní pneumatiky jsou označené symbolem M+S. Pro extrémní podmínky za nižších teplot a na náročné povrchy doporučují výrobci ještě kvalitnější značkové zimní pneumatiky označené vedle popisku M+S ještě grafikou trojité hory.
- Hloubka dezénu pneumatik u vozidel do 3,5 tuny musí být alespoň 4 mm, nicméně určitě je lepší hlubší vzorek. U vozidel nad 3,5 tuny je předepsána hloubka dezénu alespoň 6 mm, i když zimní pneumatiky předepsány nejsou.
- Zimní pneu se obouvá na všechna čtyři kola. Jen tak je zabezpečena optimální funkčnost.
- Vyplatí se kontrolovat i tlak vzduchu v pneumatikách – nesprávný tlak snižuje jejich výkon a vede k rychlejšímu opotřebení.
- Volte vždy vhodný rozměr pneumatik. Nejlepší je pořídit pneumatiky podle záznamu v technickém průkazu.
- Pozor při nákupu pneumatik! Neměly by být starší tří let (údaj o datu výroby je na boku pneumatiky). Při pořízení změřte hloubku dezénu.
- Neopomínejte ani stav rezervního kola u vozidel, kde je k dispozici.
Zimní náplně a výbava Mráz může poškodit nepřipravené vozidlo. Doplňte proto do ostřikovačů a chladiče zimní směs. Zkontrolujte také funkci stěračů a případně vyměňte gumové břity. Ověřte dostatečnou funkci autobaterie. Do auta přibalte škrabku na okna, rukavice, deku a startovací kabely. Sněhové řetězy se naučte nasazovat předem, třeba podle instruktážních videí na YouTube. Vyplatí se před delší cestou natankovat plnou nádrž a vzít si alespoň nápoje. Může se stát, že někde zůstanete stát v koloně, tak abyste netrpěli zimou a žízní. Mlha Podle statistik je pravděpodobnost usmrcení účastníka silničního provozu dvakrát vyšší za mlhy než jindy. Výrazně klesá viditelnost, ale mlha zkreslí i vnímání rychlosti pohybu aut (vlastního i cizích). Navíc mlha kondenzuje na povrchu vozovky a brzdná dráha se na kluzkém povrhu prodlouží. Češi milují mlhovky, ale velmi často je používají nevhodně. Naše pravidla silničního provozu také jejich použití výslovně neupravují, na rozdíl od jiných zemí v Evropě. Za mlhy s viditelností pod 100 metrů by řidič měl zapnout zadní mlhovku. Přední mlhovka by měla svítit jen skutečně v silné mlze, sněžení nebo dešti. Tma Za tmy je dokonce třikrát vyšší riziko usmrcení při nehodě než ve dne. Loni například zahynula v noci třetina z celkového počtu obětí nehod. Samozřejmě největší riziko hrozí chodcům – těch loni za tmy zemřelo dokonce 65 %. V současné době platí nařízení, že chodec pohybující se mimo obec za snížené viditelnosti na okraji vozovky musí mít na sobě prvky z reflexního materiálu, aby byl lépe viditelný pro řidiče. Plocha takového označení má odpovídat alespoň rozměrům reflexní pásky. Optimální je umístit ji na pohyblivé části těla, tedy zápěstí ruky a kotníky nohy blíže ke středu vozovky, protože si jich motoristé lépe všimnou. Pozor! Při absenci reflexních prvků na výstroji chodce mimo obec za snížené viditelnosti může provinilec počítat s pokutou až 2 000 korun. Zvěř Na podzim každoročně stoupá počet střetů se zvěří na silnicích. Experti radí, že má-li ke střetu dojít, nevyplatí se strhávat řízení do strany a uhýbat. Bohužel tady platí, že lepší je čelní náraz do zvířete a jeho usmrcení, než nabourat natvrdo do stromu vedle vozovky. Existují rizikovější úseky, ale potkat zvěř na silnici lze v ČR prakticky kdekoli. Dokonce velký podíl kolizí připadá na hlavní město Prahu. Dojde-li k takové nehodě, vždy volejte policii. Škodu Vám uhradí pojišťovna z havarijního pojištění, případně z připojištění k povinnému ručení, máte-li ho sjednané. “Z našich statistik pojistných událostí dlouhodobě vychází, že motoristé nám střet se zvěří hlásí nejčastěji právě v podzimních měsících. Špička bývá v říjnu a listopadu, kdy řešíme v průměru deset škod denně,” potvrzuje Miroslav Matějka, produktový manažer autopojištění z Generali pojišťovny. Podle jeho slov i to je důvod, proč se pojištění střetu se zvířetem automaticky objevuje ve třech ze čtyř variant povinného ručení. “Jednoduše v českých podmínkách dává takové pojištění smysl,” dodává Matějka. Řidiči do září způsobili 65 121 nehod, na zvířata pak připadá dalších 8892 případů. Ze statistik jasně vyplývá také to, kdy je riziko střetu se zvěří nejvyšší – dvě hodiny po západu slunce a hodinu před jeho východem. Jsou to právě ranní hodiny, kdy počet střetů s vozidlem na podzim roste až čtyřnásobně. Absolutně nejhorší je ale celoročně období kolem 22. hodiny. Na pozdim a v zimě se situace komplikuje posunem času. Ten zvířata samozřejmě neregistrují, a tak své návyky – typicky vyhledávání potravy a s tím spojené přesuny – nemění. Dostávají se tak bohužel k silnicím v době, kdy roste silniční provoz. Průměrná škoda, kterou Generali při střetu se zvěří letos zatím klientům vyplatila, se blíží 35 000 korunám. Abyste riziko střetu se zvěří snížili, vyplatí se přemýšlet o jízdě úseky, kde se zvířata mohou pohybovat. Za všech okolností předvídat (a přizpůsobit tomu jízdu); zvěř málokdy putuje krajinou o samotě – objeví-li se jeden kus, bude jich v blízkosti více; nejde-li střetu zabránit, je lepší prudce brzdit a držet volant ve směru jízdu (při snaže vyhnout se na poslední chvíli naopak hrozí riziko větší škody nárazem do stromu nebo do protijedoucího auta). Automobily jsou navíc konstruovány především pro případy čelního střetu. Motoristé, kteří zažijí srážku s lesní zvěří, mohou škody na vozidle řešit s pojišťovnou dvěma způsoby: buď v rámci připojištění střetu se zvířetem u povinného ručení (taková pojistná událost nemá vliv na bonus), nebo díky havarijnímu pojištění (a to v případě, že má kryté riziko havárie), kde ale musí počítat s vlivem na bonus za jízdu bez nehody. “Z našich zkušeností můžeme říci, že majitelé vozidel takové situace řeší v poměru 60:40 z havarijního pojištění,” upřesňuje Miroslav Matějka. 5 rad, co dělat po střetu se zvířetem 1/ Zapněte výstražná světla, a pokud to dovolí situace, ihned postavte na silnici varovný trojúhelník. Řádné označení místa dopravní nehody považují dopravní policisté z pohledu bezpečnosti za naprostý základ. 2/ Došlo-li ke zranění, volejte záchrannou službu na lince 155. Jakmile to půjde, kontaktujte Policii ČR na lince 158. Ta vyrozumí správce příslušné honitby, který přijede a o zvěř se postará. 3/ Kontaktujte asistenční linku pojišťovny. Případně využijte Linku pomoci řidičům – 1224. Když tomu nebude nic bránit, následky srážky pro pojišťovnu vyfoťte nebo pořiďte video. 4/ Zraněnou zvěř ze silnice sami neodklízejte, protože může způsobit zranění pro změnu ona vám. 5/ V žádném případě není možné si sraženou zvěř ponechat! Právo manipulace mají myslivci. Ponechání si zvířete by z pohledu zákona mohlo být hodnoceno jako pytláctví. Přehled povinného ručení a havarijního pojištění najdete zde Česká pojišťovna slaví 190 let od svého založení 27. 10. 2017 slaví Česká pojišťovna již 190. výročí svého založení. Pojišťovna vznikla 27. 10. 1827 a jejími zakladateli byli František Josef, hrabě z Vrtby, a Josef Matyáš, hrabě z Thunu a Hohensteinu, kteří také stanuli ve funkci generálních ředitelů. Později pojišťovna změnila své jméno a pod novým názvem První česká vzájemná pojišťovna pokračovala v činnosti dalších několik desítek let. Postupně nabízela nejen pojištění proti požáru či krupobití, ale také pojištění majetku, dobytka, osob i jízdních silostrojů – tedy automobilů. První sídlo České pojišťovny byl pouhý pokoj v bytě tajemníka zakladatele pojišťovny Františka Josefa, hraběte z Vrtby. V tomto pokoji pojišťovna „bydlela“ v letech1827–1829. Adresa byla symbolická – Spálená č. 76. Shodou okolností i přes několikeré stěhování na stejné adrese najdete sídlo pojišťovny i dnes. Budova České pojišťovny ve Spálené ulici byla navržena architektem Osvaldem Polívkou, průkopníkem české secesní architektury. Historicky nejvýznamnější pojistnou událostí 19. století byl pro pojišťovnu požár Národního divadla. Na jeho obnovu vyplatila téměř 300 000 zlatých, a to byla tehdy opravdu vysoká částka. Například roční plat úředníka se v té době pohyboval kolem 300 zlatých. Vyplacení této škody znamenalo pro pojišťovnu velkou finanční ztrátu, zároveň ale získala v očích českého národa značnou prestiž. Z této katastrofy pak paradoxně vyplynulo i určité poučení o důležitosti správného nastavení pojistky. Sám tehdejší ředitel Národního divadla si v roce 1883 při slavnostním otevření nového divadla posteskl: „Zdivo, železné části, kamenné ozdoby pojišťovány nebyly, poněvadž se myslilo, že by pojistné za tyto nespalné části budovy zbytečně se vydávalo. Zapomnělo se při tom, že požárem zdi a jiné nespalné věci mohou utrpěti škodu velikou.“
reklama
|
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|