Výzkum odhalil nedostatek důvěry Britů v externí poskytovatele bankovních služeb, což vytváří příležitost pro banky
27.10.2017 | Zdeněk Bubák, zpráva Accenture | |
Zbývá už jen necelých šest měsíců do doby, než bude v Evropě platit revidovaná směrnice PSD2 (Payments Service Directive – směrnice o platebních službách na vnitřním trhu) a otevřené bankovnictví se stane realitou. Podle výzkumu společnosti Accenture dvě třetiny spotřebitelů ve Velké Británii uvedly, že nebudou sdílet své osobní finanční údaje s externími poskytovateli služeb a dají příležitost bankám, které tak budou mít možnost těžit z důvěry, kterou si u svých zákazníků během tolika let vybudovaly.
PSD2 bude jednou z hnacích sil otevřeného bankovnictví a umožní spotřebitelům sdílet své finanční údaje bezpečně jak s bankami, tak s třetími stranami, a umožní jim tak jednodušeji převádět prostředky, porovnávat produkty a spravovat účty bez zapojení svých bank. Čtěte také zde: Air Bank se připojila ke třem bankám nabízejícím bankovní rozhraní třetím stranám Po provedení dotazování více než 2000 spotřebitelů ve Velké Británii výzkum společnosti Accenture zjistil, že firmy obchodující online, technologické firmy a společnosti z oblasti sociálních sítí čelí těžkým problémům při snaze proniknout do sektoru finančních služeb. Většina respondentů (69 %) totiž uvedla, že by nesdíleli informace o svých bankovních účtech s těmito externími poskytovateli. Navíc více než polovina (53 %) spotřebitelů uvedla, že nikdy nezmění své stávající bankovní zvyklosti a nepřijmou otevřené bankovnictví. Není jasné, proč společnost Accenture prováděla výzkum ve Velké Británii, když směrnice PSD2 se týká států Evropské Unie, ze které právě Británie vystupuje. Nicméně lze počítat s tím, že postoje spotřebitelů budou v Evropě podobné, jako ve velké Británii. Výzkum ukazuje, že maloobchodní společnosti a společnosti z oblasti sociálních sítí si u spotřebitelů nezískaly důvěru, protože 73 % spotřebitelů není ochotno sdílet své osobní finanční informace s maloobchodníky a 93 % nechce sdílet tyto informace se společnostmi z oblasti sociálních sítí. Důvěra v online platformy a společnosti sociálních sítí jako v poskytovatele platebních služeb je nízká; většina spotřebitelů tvrdí, že by nebyli ochotni provést platbu prostřednictvím online platforem (58 %) a sociálních sítí (82 %). To by mohlo představovat zásadní problém pro společnosti z oblasti sociálních sítí, které vytvářejí nové platformy obchodu. Pouze jedna čtvrtina (26 %) spotřebitelů totiž prohlásila, že důvěřuje online platebním společnostem ohledně provádění a plánování svých plateb. „Otevřené bankovnictví má potenciál transformovat vztah spotřebitelů k finančním produktům, ale závisí to na ochotě spotřebitelů je přijmout,“ prohlásil Jeremy Light, výkonný ředitel ve společnosti Accenture, který v Evropě vede sekci Praxe platebních služeb. „Dokud nově příchozí do sektoru finančních služeb nezískají důvěru spotřebitelů, banky budou moci čerpat z tohoto kapitálu, aby si zajistily důležité výhody.“ Lidé se bojí podvodů Podvody jsou pro spotřebitele hlavní překážkou přijetí otevřeného bankovnictví: 85 % dotázaných uvádí zvýšené riziko podvodu jako největší překážku, která jim brání sdílet informace o svém bankovním účtu s poskytovateli třetích stran. Jako další úskalí bylo nejčastěji zmiňováno ohrožení osobních údajů - možnost kyberútoků (74 %) a napadení viry (69 %). „Obchodníci budou muset jasně komunikovat se svými zákazníky, aby jim ukázali potenciální přínosy udělení souhlasu se sdílením jejich bankovních informací, ať už jde o získání slev nebo úvěru. Vzhledem ke strachu spotřebitelů z podvodů bude nutné spolehlivé zajištění identifikace zákazníka - včetně dvoufaktorového ověření a použití biometrie, což bude nezbytné pro řešení různých podvodů i získání větší důvěry ze strany zákazníků,“ řekl Light. Banky tahají za delší konec lana Výzkum společnosti Accenture ukazuje, že banky mají dobrou pozici přestát zavedení otevřeného bankovnictví. Více než polovina (59 %) britských spotřebitelů říká, že by ohledně informací o svém účtu důvěřovala pouze své vlastní bance, pokud budou hledat služby jako je lepší sazba hypotéky nebo spořicího účtu. Naopak jen méně než 10 % spotřebitelů říká, že by v tomto ohledu důvěřovali společnostem pro online platby (10 %), online obchodníkům (9 %) a společnostem z oblasti sociálních sítí (3 %). Mladá generace je aplikacím třetích stran mnohem nakloněnější Banky si ale zatím nemohou dovolit usnout na vavřínech. Zatímco se zdá, že sympatie k otevřenému bankovnictví jsou nyní nízké, mladší spotřebitelé ve věku do 37 let se zdají být, co se týče důvěry, netradičním poskytovatelům služeb více naklonění. Jedna třetina (39 %) respondentů z generace Z - narozených po roce 1996 - by v budoucnu pravděpodobně používala otevřené bankovnictví místo své obvyklé metody platby. Pro srovnání - v generaci „Baby boomers“ (narození v letech 1946 až 1964) to uvedlo jen 13 % dotazovaných. Kromě toho se mladší spotřebitelé stále více zajímají o komunikaci se svými bankami prostřednictvím sociálních sítí, nositelné elektroniky nebo messengerů, a proto budou tradiční banky muset pokračovat v inovacích v poskytování nadstandardních zákaznických zážitků, jinak jim hrozí, že budou vytlačeni technickými giganty a obchodníky, kteří v této oblasti nastavují laťku. Generační propast je též patrná u spotřebitelů, kteří jsou ochotni povolit online obchodníkům provádění plateb přímo z jejich bankovního účtu prostřednictvím aplikací nebo webových stránek. Z jedné třetiny (33 %) u starší generace toto číslo vzrůstá na 42 % u generace Y (narození v letech 1980 až 1995) a na 52 % u generace Z, což dává příležitost online obchodníkům, kteří jsou připraveni nabízet služby zaměřené na mladší spotřebitele. „Banky budou muset posílit své schopnosti v oblasti digitalizace, nebo riskují, že nenaplní rostoucí poptávku zákazníků po hladce fungujících digitálních zážitcích,“ uzavřel Light O společnosti Accenture Accenture je globální společnost poskytující spektrum odborných služeb a řešení v oblasti strategických, konzultačních, digitálních a technologických služeb. Díky kombinaci jedinečných zkušeností a obsáhlých znalostí napříč více než 40 průmyslovými odvětvími s rozsáhlým výzkumem nejúspěšnějších světových firem, Accenture dokáže řešit propojení byznysu a technologií s cílem pomoci klientům zvýšit jejich výkon a vytvořit udržitelnou hodnotu pro jejich akcionáře. Inovativní služby společnosti Accenture zajišťuje více než 425 000 zaměstnanců ve více než 120 zemích.
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|