Cestovní ruch zažívá letos období konjunktury
10.8.2017 | Iva Korgerová, zpráva ČSOB | |
Cestovní kanceláře a agentury si po letech krize mnou ruce radostí. Prudký meziroční růst prodaných zájezdů může letos vyústit i v nový rekord v přijatých tržbách. Vyplývá to ze zjištění v rámci Indexu očekávání firem ČSOB věnovanému cestovnímu ruchu. Stávající maximum tržeb z roku 2008 činí 51,5 miliardy korun. Lidem rostou nároky na dovolenou, cestují více a častěji upřednostňují dovolenou „po vlastní ose“.
Ředitelka Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tereza Picková pro letošní rok hovoří o zhruba pětinovém růstu počtu prodaných zájezdů. „Letošní nárůst je kolem dvaceti procent, některé cestovky mají i čtyřiceti procentní růst,“ přidává se marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz Michal Tůma. Podle orientačního šetření Českého statistického úřadu ještě loni tržby meziročně klesly o tři procenta, což odborníci na cestovní ruch připisují teroristickým útokům. Rostoucí ekonomika a nižší nezaměstnanost jsou hlavními důvody růstu „Češi si léto bez dovolené v přímořském letovisku dokážou představit jen velmi těžko a příznivý ekonomický vývoj s nízkou nezaměstnaností a rostoucími platy jejich cestovním tužbám dodává křídla. Cestovní kanceláře tento optimismus sdílejí, necítí se ohroženy ekonomikou ani teroristickými hrozbami,“ uvedl výkonný ředitel útvaru Firemního bankovnictví ČSOB Petr Manda. U mladých je trendem individuální plánování dovolené přes internet Devítiletá cesta na vrchol konjunktury obratu cestovních kanceláří a agentur neznamená, že až letos Češi začali cestovat stejně jako v roce 2008. V důsledku rozmachu internetu, referenčních systémů ubytování, low-costových letenek apod. se rozšířil trend individuálního cestování. Podle jednatelky teplické Tep Tour Anny Schönmannové je internet obrovský fenomén, který dal lidem individualitu. „To je asi ta největší změna v cestovním ruchu.“ Českému turistickému byznysu vévodí malé a střední CK Český trh cestovních kanceláří (CK) je specifický. Většinu obratu zde netvoří velké cestovní kanceláře, ale naopak malé. Cestovní ruch se tak stále nachází v rukou malých a středních podnikatelů a má často charakter rodinného podnikání. Český zákazník se tak může těšit nevídané rozličnosti jednotlivých kanceláří a agentur. Klíčovými skupinami pro cestování s CK jsou rodiny s dětmi a aktivní senioři. Češi už se nespokojí se základními službami Jednatelka liberecké CK Karavan Hana Páclová připomíná i rostoucí nároky české klientely. „Češi nepožadují luxus, ale chtějí lepší ubytování. Před deseti lety stačil dvouhvězdičkový hotel, nyní se zákazníci vyptávají na doprovodné programy pro děti, výlety a dávají přednost all inclusive hotelům, aby se nemuseli starat o nápoje. Zákazníci jsou ochotnější si i připlácet za hotel na pláži.“ Cestovní ruch omezují spíše regulace než terorismus Více než měnící se kurzy koruny nebo živelné pohromy a teroristické útoky ohrožuje podnikání cestovních kanceláří stát se svými regulacemi. CK zájezdy organizují, proto podléhají vysoké regulaci, aby byl spotřebitel chráněný před úpadkem a neměl problémy se dostat z dovolené domů. Reakcí na digitální trh je chystaná evropská směrnice o souborných cestovních službách, která bude účinná od července příštího roku. „Když si koupíte přes web letenky, vždy vám prodejce začne nabízet i ubytování či autopůjčovnu. Jenže pokud prodáváte více než jednu službu, měl byste jako prodejce splňovat podmínky cestovní kanceláře a platit pojištění a řídit se i dalšími zákony,“ vysvětluje Tereza Picková. Směrnice nevytvoří z prodejců letenek cestovní kanceláře, ale řeší ochranu spotřebitele a ukládá povinnosti i obchodníkům. Nově tak zákazník může bezplatně zrušit svou dovolenou, pokud se cena za souborné cestovní služby zvýší o osm a více procent, může požadovat ubytování tří nocí navíc, pokud nebude možné opustit destinaci v důsledku přírodních katastrof nebo občanských nepokojů apod.
všechny články | |
Dále v rubrice
Nová česká poradenská banka startuje do ostrého provozu
Na českém bankovním trhu začíná fungovat nová poradenská banka. Ta nabídne klientům směs moderních fintech technologií doplněných poradenstvím. Její unikátností bude nabídka i správa produktů od jiných bank a finančních institucí...
|
Denní zprávy
Zajímá vás svět finančních produktů a služeb, ale i ekonomická témata? Každý všední den pro vás připravíme přehled těch nejzajímavějších informací a novinek z finančního trhu za den předchozí. Sledujte naše...
|
Úroky hypotečních úvěrů klesají
Fio banka a UniCredit Bank snížila sazby hypoték. Aktuálně tak nabízejí sazby pod 5%. Jaké sazby nabízejí ostatní banky?
|
Index termínovaných vkladů v březnu
Termínoindex nadále klesá. Nejvyšší sazbu aktuálně nabízí Banka CREDITAS a to 5,7 % p.a. u měsíčního vkladu. Banky však pokračují ve snižování úrokových sazeb...
|
všechny články v rubrice
|