Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jak by měl vypadat volební program podle expertů na ekonomiku a finance? A jaká je realita?

3.8.2017  |  Zdeněk Bubák, zpráva Raiffeisenbank
  


Volby 2017 - na snímku Národní muzeum v PrazeV pátek 20. a v sobotu 21. října 2017 se konají již sedmé parlamentní volby v historii samostatné České republiky. Politické strany už zveřejnily své volební programy a rozjíždějí předvolební kampaň s vybranými tématy. Předvolební témata a volební programy jsou jedna věc, potřeby české ekonomiky a možnosti jejího dalšího rozvoje, zdá se, věc druhá. Zajímalo nás, jestli volební programy klíčových politických stran reflektují kvality a slabiny české ekonomiky a přicházejí s „recepty“ na prosperitu a vyšší životní úroveň. Přinášíme vám výběr z textu, jehož autorem je Helena Horská, hlavní ekonomka Raiffeisenbank, a který upozorňuje na nedostatky ve volebních programech stran a programy konfrontuje se skutečnými potřebami České společnosti.


V první části analýzy se autorka, Helena Horská z Raiffeisenbank, zaměřila na to, v čem ČR zaostává. Využila k tomu umístění Česka z pohledu dílčích parametrů dvou uznávaných mezinárodních ekonomických indexů, a to Indexu kvality života a Indexu světové konkurenceschopnosti. Kombinací obou indexů získáváme objektivní i subjektivní kritéria slabých a silných stránek České republiky.

Index kvality života od OECD (The Better-Life Index)

Tento index hodnotí nejen ekonomické, ale i sociální, zdravotní a jiné charakteristiky života. Prostřednictvím tohoto indexu se na stav ČR díváme očima běžného voliče. Občany podle něho u nás zajímá především zdraví, spokojený život a ekonomické vyhlídky. Nejmenší význam přisuzují míře občanské angažovanosti a společenským kontaktům.

Index světové konkurenceschopnosti od Mezinárodního ekonomického fóra (The Global Competitiveness Index, World Economic Forum)

Index hodnotí podmínky pro růst ekonomiky a podnikání. Jde o pohled zaměstnance a podnikatele. Podnikatele podle indexu konkurenceschopnosti naopak nejvíce trápí rozbujelá byrokracie, daňové regulace, korupce a politická nestabilita. Pochvalují si nízkou kriminalitu a těší se z dobrého zdraví české populace a stabilní inflace.

Přehled podílových fondů dostupných v ČR najdete zde

Největší slabiny české ekonomiky a potřeby jejího dalšího rozvoje



Podle analýzy výsledků ČR v rámci dílčích složek Indexu kvality života je v ČR největším problémem toto:
  • znevýhodněné postavení ekonomicky slabých sociálních skupin na trhu práce, což znamená, že ekonomicky a sociálně slabé skupiny postihuje daleko více dlouhodobá nezaměstnanost (nejvíce ze všech zemí OECD) a nízká zaměstnanost spolu s vyšším rizikem ztráty zaměstnání (2. nejhorší postavení mezi 38 posuzovanými zeměmi OECD)
  • vysoké náklady bydlení (nájem, služby, nábytek, opravy…), které podle OECD ukrajují z hrubého disponibilního příjmu českých občanů v průměru až 26 %, nejvíce ze všech zemí OECD, kde průměr činí 21 %. 
Spíše neutrální je skutečnost, že ČR patří mezi „rovnostářské“ země (mezi zeměmi OECD máme 4. nejnižší příjmovou nerovnost (nižší než např. v Norsku či Finsku). Nimcéně je třeba si tuto českou zvláštnost uvědomit, abychom v politickém programu toto rovnostářství nechtěli ještě zvýšit.

Pozitivní je, že jsme zemí s 3. nejvyšším podílem středoškolsky vzdělaných osob (93 % osob ve věku 25–64 má dokončené střední vzdělání, v OECD v průměru jen 76 %).

Podle Indexu světové konkurenceschopnosti ČR zaostává nejvíce zaostává v kvalitě institucí, infrastruktury a inovací. Konkrétně jde o tyto nedostatky:
  • překážky v podnikání (ČR je 27. nejhůře hodnocenou zemí z celkových 138; Portugalsko či Jihoafrická republika jsou hodnoceny lépe)
  • vysoké zdanění zisků
  • špatný vliv daní na motivaci pracovat
  • zneužívání veřejných prostředků
  • klientelismus
  • nesprávná pravidla pro přijímání a propouštění zaměstnanců
  • nedostupnost inženýrů a vědců
  • nízká inovační schopnost
  • nedostatečná infrastruktura
K pozitivním parametrům patří dobré zdraví bankovního sektoru, makroekonomická stabilita či zdraví obecně.

Žebříčky podílových fondů najdete zde

Na co by se volební programy měly soustředit a na co ne?



Podle výše uvedené analýzy dvou mezinárodních sociálně-ekonomických indexů by měly být střednědobé priority politiků zaměřit na: lepší INSTITUCE, kvalitnější INFRASTRUKTURU, efektivní INOVACE a SOCIÁLNÍ INKLUZI.

To vše by mělo vést k rychlejšímu růstu produktivity práce a životní úrovně. Pro politické strany to zřejmě nejsou úplně neznámá témata. Z textů a proklamací volebních stran lze usoudit, že nejeden stranický odborník hledal inspiraci i v materiálech mezinárodních organizací jako je OECD či Světové ekonomické fórum. Přesto nejsou ve volebních programech uvedené slabiny, ale i silné stránky, zohledněny, a to buď vůbec, nebo jen povrchně bez konkrétních návrhů.

Zde je několik konkrétních příkladů žádné, nedostatečné nebo nesprávné reflexe potřeb ČR ve volebních programech:
  • Další řada návrhů na nové úpravy a změny daňových sazeb, základů daně či odpočitatelných položek. A to i přesto, že podnikatelé si stěžují na časté změny daní, náročnou daňovou správu a daňovou nejistotu. Pozitivní ale je, že mnohé strany slibují zavést jednotné inkasní a kontrolní místo, harmonizovat daňový základ nebo zavést závazné posouzení pro finanční úřady.
  • Jen vzdáleně se strany dotýkají samotného problému současného zpomalení růstu produktivity práce a nízké přidané hodnoty vyrobené v ČR („levná ekonomika“); prioritou jsou naopak vyšší mzdy (#KonecLevnéPráce) – jmenovitě ve státní správě. Ještě, že některé programy navrhují omezit administrativní zátěž, podpořit mobilitu pracovních sil, uvolnit pracovně právní legislativu, rozvíjet nájemní bydlení a vázat státní investiční podporu na transfer výzkumu a záruku vyšších mezd, či různými cestami podpořit inovace (mimochodem velmi často zmiňované heslo).
  • Přestože má ČR 4. nejnižší nerovnost příjmů, některé strany chtějí prosadit progresivní sazbu zdanění.
  • Rozdílu ve zdanění mezi OSVČ a zaměstnanci, který přispívá k nezvykle vysokému podílu OSVČ na celkové zaměstnanosti (každý 5. pracující v roce 2016), se strany přímo nevěnují; některé ale navrhují různé daňové úlevy či výdajové paušály pro zaměstnance.
  • Jen některé strany slibují snížit odvodové zatížení práce (ČR má 2. nejvyšší sazbu sociálního pojištění hrazenou zaměstnavateli mezi zeměmi v OECD).
  • Sociální nerovnost v přístupu na trh práce strany spíše opomíjejí, stejně jako problém dlouhodobé nezaměstnanosti žen či velké propasti mezi zaměstnaností žen s dětmi a bez dětí. Většina stran slibuje rozšířit školky či podpořit družiny. Některé strany navrhují další zvýšení rodičovského příspěvku, což jde proti doporučení OECD. Navrženy jsou i daňové úpravy, které by měly odstranit daňové znevýhodnění pro druhý příjem v rodině.
  • Některé strany jsou ochotny přijmout riziko propadu důchodových náhrad a neřeší nízké důchody OSVČ v budoucnu.
  • Mělký akciový trh jako nevyužívaný zdroj financí pro rozvoj firem je zcela opomíjen (a přitom by mohl sloužit jako alternativa k investicím do nemovitostí).
  • Problém roztříštěné regionální (samo)správy (příliš mnoho malých obcí) není řešen stranami vůbec.
  • Velké ambice nemají strany ani v případě zvyšování kvality a efektivnosti státní správy.
Volební programy jsou samozřejmě plné slibů spojených s dodatečnými výdaji a ušlými příjmy. Proto by zřízení nezávislé Národní rozpočtové rady, která by propočítala dopad návrhů politických stran na rozpočet vlády, přispělo nejen k rozpočtové stabilitě, ale i k transparentnosti volebních programů.

Jak se vyvíjel Fondindex - index výkonnosti podílových fondů?

To, že „chytré“ kroky státu v oblasti hospodářské politiky mají potenciál rozhýbat ekonomiku, dokazují i odhady OECD. Podle jednoho z nich by omezení rozdílů mezi potřebami zaměstnavatelů a schopnostmi zaměstnanců zvýšilo národohospodářskou produktivitu práce v ČR o necelých 10 %, tj. zhruba na současný průměr EU28. A s ní by rostla i naše životní úroveň na průměr EU.

Co je opravdu třeba pro naši prosperitu?


  • Důsledně realizovat dlouhodobou strategii #KonecLevnéEkonomiky přijatelnou pro většinu stran.
  • Prosadit vizi vzdělávání 4.0 obsahující mimochodem i reformu přípravy učitelů, celoživotní vzdělávání, rozvoj manažerských dovedností atd.
  • Odstranit daňové deformace a následně stabilizovat daňový systém.
  • Zjednodušit státní správu a poskytování služeb (rozdrobená municipální správa).
  • Přehodnotit mandatorní výdaje – omezit jejich negativní dopad na motivaci osob pracovat.
  • Stabilizovat státní výdaje zavedením dlouhodobých investičních plánů.
Upozornění autora: Analýza volebních programů politických stran do parlamentních voleb 2017 byla činěna s plným vědomím toho, že volební programy nemusí být v plném rozsahu realizovány.


      
  



Žebříček s nejlepšími podílovými fondy podle odborníků - zde
Porovnání podílových fondů. Který je nejvýnosnější, jaké si účtují poplatky? - zde

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 5,20 % p.a.více
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 5,3 % p.a. u měsíčního vkladuvíce




všechny články
Dále v rubrice

Co nabízí dluhopisový trh v roce 2024?

Obrázek: Graf akcie Po náročných letech 2022 a 2023 by mohly klesající úrokové sazby zatraktivnit dluhopisy oproti hotovosti. U dluhopisů s investičním stupněm proběhlo mnoho příznivě oceněných nových emisí napříč sektory. Zdá se, že rok 2024 nabídne investorům dobrý vstup do této třídy aktiv...

Co stojí za rekordním růstem ceny zlata?

Obrázek: Zlatý slitek Mimořádně silná poptávka po zlatě čínské centrální banky i soukromého sektoru v posledních dvou letech zvyšuje cenu zlata. Ta trhá rekordy a dávno překročila magickou hranici dvou tisíc dolarů za unci. Podle odborníků je to teprve začátek...

Nová česká poradenská banka startuje do ostrého provozu

Obrázek: Pobočka Partners Banky Na českém bankovním trhu začíná fungovat nová poradenská banka. Ta nabídne klientům směs moderních fintech technologií doplněných poradenstvím. Její unikátností bude nabídka i správa produktů od jiných bank a finančních institucí...

Žebříčky spořicích účtů a termínovaných vkladů v dubnu

Máme pro vás dubnový žebříček spořicích účtů a termínovaných vkladů. Nejvýhodnější sazba na spořicím účtu je 6,08 % p.a. Kde aktuálně dostanete nejvyšší sazby u těchto produktů, se dozvíte v našem článku...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz