Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Letní dovolená počesku - výsledky výzkumu, jak Češi tráví chvíle zaslouženého odpočinku

12.7.2017  |  Zdeněk Bubák, zprávy České spořitelny a Raiffeisen stavební spořitelny
  


Dovolená počeskuLetos v létě bude na dovolené odpočívat asi 75 % Čechů, nejčastěji jsou to mladí a rodiny. Obvykle vyrazí na jednu či dvě letní dovolené s tím, že je stráví v tuzemsku. Do světa se chystá asi jen třetina české populace, většinou ke Středozemnímu moři. Chorvatsko, Slovensko, Řecko, Itálie, Španělsko, Bulharsko, to jsou nejčastěji zmiňované destinace. Přínášíme vám výsledky výzkumu České spořitelny zaměřeného na dovolenkové aktivity občanů ČR. V článku najdete také informace od Raiffeisen stavební spořitelny, která se zaměřila na to, jaké ubytování si pro dovolenou lidé vybírají.


Data o dovolených počesku jsme získali od České spořitelny, která v rámci projektu s názvem Životní etapy využila několik zdrojů informací od etnografických rozhovorů, přes databáze klientů České spořitelny, projekce banky až po ad-hoc tematické výzkumy.

reklama

Spořicí účet + s výhodnou sazbou až 5,20 % p.a.více
Stavební spoření od Buřinky - dvojnásobná státní podpora na 5 let, sjednání zdarma a bonus za vklad až 8 500 Kčvíce
Účet OPEN - úrok až 5,5 % p.a.více



„Dovolenou si Češi plánují zpravidla na červenec, kdy nasednou do svého auta a vyrazí. Letadlo využívají výrazně méně často, zvolí ho jen čtvrtina cestovatelů a je typické pro zahraniční cesty do Řecka, Itálie či Španělska,“ uvádí Monika Hrubá, vedoucí výzkumu České spořitelny.

Graf 1: Jak se na dovolenou Češi dopravují?
Graf 1 - Dovolená počesku - ČS
Autor: Česká spořitelna

„Na místě budou Češi nejčastěji bydlet v hotelu, ale dost se jich ubytuje i v penzionu nebo chatě či chalupě (své, nebo pronajaté, týká se to hlavně tuzemských dovolených). Ať budou bydlet kdekoliv, důležité pro ně je, aby měli vlastní koupelnu, to je klíčový požadavek většiny lidí. Jídlo si společně s ubytováním objedná zhruba polovina Čechů, ostatní budou jíst v místních restauracích, nebo si budou vařit sami,“ doplňuje Monika Hrubá.

Graf 2: Jak se na dovolené Češi stravují?
Graf 4 - Dovolená počesku - ČS
Autor: Česká spořitelna

Aktivity na dovolené se budou točit hlavně kolem výletů do přírody, nepůjde ale asi o žádné náročné túry, protože pohorky si s sebou zabalí jen každý pátý Čech (hlavně mladí). Dále je na programu obdivování památek a samozřejmě koupání, ať už v moři, jezeře nebo bazénu. I proto jsou klíčovou věcí, kterou si Češi berou s sebou, plavky. Bude je mít 9 z 10 lidí. Mezi další často balené věci (cca 50 – 60 % lidí) patří knížky (senioři), hrací karty a notebooky či tablety. Zdaleka nejvíce sportovního vybavení (a vlastně všeho) s sebou berou mladší rodiny. A do čeho to budou balit? Stále vyhrává kufr (40 %) a taška přes rameno (39 %), ale některým poslouží i igelitka (4 %).

Graf 3: Do čeho si Češi balí věci na dovolenou?
Graf 5 - Dovolená počesku - ČS
Autor: Česká spořitelna

Dovolenou je samozřejmě potřeba i zdokumentovat, takže drtivá většina lidí bude mít na památku fotky, čtvrtina z nich si je plánuje i vyvolat, necelá pětina je bude sdílet na sociálních sítích. Videa jsou oblíbená méně, plánuje je natáčet „jen“ 40 % Čechů. Tři největší strašáci, kteří s dovolenou souvisí, jsou zdravotní problémy, že zapomenou zabalit něco důležitého a balení samotné. Lidé se naopak velmi těší na to, že si odpočinou a budou mít nové zážitky. A dovolená snů? Jednoznačně u moře. A k tomu ideálně klid, dobré počasí a dobré jídlo.

Letní dovolená v čase



Když srovnáme dovolené plánované na letošní rok s těmi před 10 lety a těmi před rokem 89, vidíme, že se postupně mění z hlediska destinace, dopravního prostředku, délky dovolené a ubytování a stravování. Lidé už tolik nejezdí na chaty a chalupy jako před rokem 89, ale ani tolik do Chorvatska jako před 10 lety.

Graf 4: Hlavní destinace pro dovolenou v zahraničí - letos, před 10 lety, před r. 1989
Graf 2 - Dovolená počesku - ČS
Autor: Česká spořitelna

V porovnání s rokem 89 také více létají a méně často jezdí autem, autobusem či vlakem, v porovnání se situací před 10 lety méně jezdí autobusem, ale i méně létají. Délka dovolené se zkracuje, před rokem 89 si lidé brali dovolenou typicky na 14 dní, teď jen na týden. Když ale jedou do zahraničí, plánují dovolenou na déle. Co se týče jídla, dříve si ho lidé častěji připravovali sami, teď spoléhají na restaurace a hotely.

Letní dovolená a finance



Dovolená vyjde Čechy zhruba na 20 tisíc korun, resp. asi 8 tisíc na osobu. V této částce se skrývají náklady na cestu, ubytování, stravování, výlety, suvenýry apod. Platit budou lidé primárně hotovostí (92 %), kartu s sebou bude mít pouze část z nich.

Graf 5: Kolik Češi za rodinnou dovolenou utratí?
Graf 3 - Dovolená počesku - ČS
Autor: Česká spořitelna

Strachu z placení kartou na dovolené se však Češi postupně zbavují, v létě 2015 utratili lidé kartou v zahraničí cca 2 mld. Kč, vloni už to bylo asi 2,3 mld. Kč. Největší objem transakcí v zahraničí dělají Pražané, ale v přepočtu na osobu je předhánějí lidé ze Zlína. Nárůst pozorujeme hlavně v platbách za nákup potravin a v restauracích.

Graf 6: Platby kartou v zahraničí podle krajů, kde dovolenkáři žijí
Graf 6 - Dovolená počesku - ČS
Autor: Česká spořitelna

Při cestách do zahraničí si budou koruny měnit už v Česku, a to typicky ve směnárně. Co se týče bank, bude u nich měnit peníze na dovolenou asi třetina lidí, kteří cestují do zahraničí. Půjčku na dovolenou by si od banky vzal málokdo, lidé mají k půjčování si na to, „aby si udělali radost“, stále trochu averzi. Co naopak bude mít v podstatě každý, kdo vyráží do zahraničí, je cestovní pojištění.

Zdroj: Výzkum České spořitelny – Životní etapy je syntetická studie propojující několik zdrojů: Etnografické rozhovory, Databáze klientů České spořitelny, Projekce dle ČSÚ, Ad-hoc výzkum pro Českou spořitelnu dělala agentura KANTAR TNS

Češi chtějí dobře bydlet i na dovolené, nejčastěji reklamují právě ubytování



Kvalitní ubytování je pro Čechy nejzásadnějším faktorem, podle kterého se rozhoduje při výběru letní dovolené téměř 60 % lidí, důležitá je pro ně také cena. Při volbě prázdninového bydlení postupují tuzemští zákazníci podobně jako při koupi nemovitosti – hlavní roli hrají fotografie a detailní popis ubikace. Více než čtvrtina respondentů pak musela někdy řešit reklamaci dovolené, protože ubytování ve skutečnosti neodpovídalo uvedeným informacím. Tyto a další výsledky přinesl poslední výzkum Raiffeisen stavební spořitelny.

Již odzvonilo katalogům cestovních kanceláří, v současné době se největší popularitě v České republice těší portály shromažďující informace o různých ubytovacích zařízeních, jako jsou například Booking nebo Trivago. K oblíbeným stránkám patří také Airbnb s nabídkou ubytování v soukromí. Ať už jde o dovolenou v zahraničí nebo v tuzemsku, vyhledává přes tyto a jiné podobné weby 56,8 % Čechů. Na srovnávacím portálu si zájemce o dovolenou může jednoduše navolit cílovou destinaci, termín nebo například cenovou relaci, v níž by se ubytování mělo pohybovat. Právě cenu považuje třetina (34,3 %) respondentů za druhý nejdůležitější faktor.

O finálním výběru pak rozhodují především fotografie a popis pokojů, vybavení či dalších služeb. „Internet nabízí mnohem více prostoru na prezentaci a lidé si tak mohou udělat o prostředí, kde se chystají strávit dovolenou, lepší obrázek – mají možnost dopředu si prohlédnout a podrobně přečíst, jak bude jejich bydlení vypadat. Při výběru svého ubytování na cestách tak postupují vlastně velmi podobně jako při nákupu nemovitostí,“ komentuje výsledky Lenka Molnárová z Raiffeisen stavební spořitelny a dodává, že údaje od poskytovatele ubytování nejsou to jediné, podle čeho se mohou rozhodovat. V současné době si lze například prostřednictvím Google Maps či jiných aplikací prohlédnout i lokalitu, v níž se vybraný hotel nachází, blízké pláže či zajímavá místa v okolí.

Ne vždy ale člověk dostane opravdu to, za co si zaplatí, což potvrdila více než čtvrtina (27,2 %) respondentů, která již musela v minulosti ubytování na dovolené reklamovat. Zhruba polovinu (51,1 %) z těchto reklamací způsobilo neodpovídající ubytování či vybavení pokoje nebo apartmánu. V ostatních případech pak lidé reklamovali kvalitu služeb (31,1 %) a stravy (17,8 %).

„Pokud s ubytováním nejste spokojení, řešte to s personálem na recepci či s vedením hotelu ihned po příjezdu. Mnoho lidí si reklamaci nechává až na návrat domů a dovolenou si zbytečně pokazí tím, že ji stráví tam, kde jim to nevyhovuje. Přitom hotel může mít volný pokoj lépe odpovídající vašim představám, který vám může nabídnout,“ uzavírá Lenka Molnárová.


      
  



Žebříček s nejlepšími osobními účty podle odborníků - zde
Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde



všechny články
Dále v rubrice

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

Air Bank dále rozšíří exkluzivní výhody pro společné klienty s O2

Obrázek: Výhody Unity Air Bank Unity navazuje na úspěšnou spolupráci Air Bank a O2, která od loňského roku přináší jejich společným zákazníkům 300 Kč měsíčně za používání služeb obou firem. Se vznikem Unity získají společní klienti...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz