Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Důležité rady pro uživatele internetového bankovnictví. Jak se chránit proti různým hrozbám

15.6.2017  |  Zdeněk Bubák, zpráva ČSOB
  
  


Internet - ochrana před nebezpečímVětšina Čechů zná základní zásady, jak bezpečně využívat své internetové bankovnictví. Když ale dojde na uplatňování těchto zásad v praxi, jsou lidé liknaví. Používají jednoduchá hesla, mění je jen zřídka a ještě větší mezery mají v zabezpečení svého mobilního telefonu. Vyplývá to z průzkumu ČSOB.


Tři čtvrtiny respondentů v průzkumu ČSOB považují pravidelnou změnu hesla pro vstup do internetového bankovnictví za důležitou. Téměř 70 % lidí neotevírá přílohy z e-mailů neznámých adresátů a 93,3 % respondentů by nikomu prostřednictvím e-mailu neposkytlo důvěrné informace, jako je například číslo platební karty či heslo do internetového bankovnictví.




„To vše jsou pro nás velmi potěšující zjištění. Méně potěšující je, jak lidé tyto zásady dodržují v každodenním životě. Ukázalo se, že v mnoha případech upřednostňují pohodlí na úkor svého bezpečného pohybu na internetu,“ říká Tomáš Kořínek, člen představenstva ČSOB odpovědný za řízení rizik. „Lidé si nepřijdou jako atraktivní terč pro hackera. To, že nemají na účtu miliony, ale neznamená, že jsou pro hackery nezajímaví,“ dodává.

Silné heslo je základ



Podle 70 % respondentů by se mělo heslo pro vstup do internetového bankovnictví měnit jednou nebo dvakrát za rok. Více než polovina dotázaných si svá hesla a PINy poznamenává na papír, který někteří nosí dokonce přímo v peněžence spolu s platební kartou. Ve věkové kategorii 55 – 85 let si hesla zapisují dokonce čtyři pětiny dotázaných. Lidé také často používají u různých služeb stejná nebo podobná hesla.

Srovnání běžných účtů pro občany najdete zde

„Jednoduché heslo dává hackerům zbytečně velkou šanci. Přitom se stačí jednou za čas pořádně zamyslet a vytvořit si silné heslo, které hackerovi vůbec nebude stát za to, aby se ho snažil prolomit,“ říká Petr Vosála, manažer bezpečnosti elektronických kanálů ČSOB.

Bezpečný počítač nestačí



Jak ukázal nedávný experiment ČSOB s falešnou stránkou elektronického bankovnictví, klienti také často chybují v tom, že internetové bankovnictví navštěvují přes vyhledávače, jako je Google či Seznam. Zde si pak v mnoha případech spletou falešný web se skutečnou stránkou internetového bankovnictví. V rámci této kampaně kliklo na falešný odkaz za měsíc více než 61 tisíc lidí, třetina z nich dokonce opakovaně. Dalšímu riziku se lidé vystavují tím, že se k internetovému bankovnictví hlásí prostřednictvím nezabezpečené sítě. „Můžu mít zabezpečený počítač nejlepším antivirem, ale když se připojím k nezabezpečené Wi-Fi v kavárně nebo fast-foodu, je mi to k ničemu,“ doplňuje Vosála.

Zabezpečení je otázkou spolupráce



V průzkumu bylo také zjištěno, že 61 % respondentů si myslí, že na bezpečnosti se musí podílet banka i klient. „My jako banka samozřejmě děláme všechno proto, abychom peníze našich klientů ochránili. Na druhou stranu však potřebujeme, aby se klienti chovali zodpovědně a chytře, a proto je pro nás samozřejmě pozitivní zprávou, že si lidé uvědomují také svou odpovědnost,“ říká Vosála.

Žebříček bankovních osobních účtů

„Účinně chráníme naši doménu před zneužitím, aby se na internetu nikdo nemohl vydávat za ČSOB. S mobilní aplikací ČSOB Smart klíč se naši klienti mohou bezpečně přihlásit do internetového bankovnictví a ověřovat platby, a to i prostřednictvím otisku prstů. Aby byly i nadále peníze našich klientů v bezpečí, musí se zodpovědně chovat i oni. Proto sázíme také na vzdělávání veřejnosti,“ vysvětluje Kořínek. ČSOB bude v kampani zaměřené na digitální gramotnost pokračovat během celého léta a podzimu.

Na stránkách http://www.csob.cz/bezpecnost se každý může dovědět, nejen jak bezpečně používat internetové bankovnictví, ale také jak zacházet s platební kartou nebo jak se vyhnout nejběžnějším karetním podvodům. Pokud má klient banky obavy, že došlo ke zneužití citlivých dat, má zde možnost kontaktovat specializovaného operátora.

O průzkumu:
Průzkum byl realizován v březnu 2017 metodou CAWI na vzorku 519 respondentů ve věku 18+ ze všech krajů ČR.


      
  


Související články:
Klientské náklady na vedení účtu v bance v Česku čtyři čtvrtletí za sebou klesaly

Aplikace ČSOB NaNákupy po roce od spuštění: Nově si sem můžete nahrát věrnostní kartičky

Klienti ČSOB mohou posílat peníze na účet v jiné bance, kde budou připsány ještě tentýž den

ČSOB a Poštovní spořitelna snížily úrokové sazby u svých osobních kont na nulu

Jaké služby nabízejí banky bohatším klientům?

Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde



všechny články
Dále v rubrice

Jaké zážitky čekají majitele karet Mastercard v Praze? Program Priceless Cities vstoupil i do Česka

Priceless Prague Společnost Mastercard dnes novinářům představila celosvětový zážitkový program Priceless Cities, který právě vstoupil do České republiky. Praha se dostala do společnosti měst jako jsou Londýn, Chicago...

Přes dvě třetiny Čechů používá mobilní telefon ke správě financí a k platbám. V Evropě je to v průměru více

Mobilní telefon Zatímco v bezkontaktních platbách jsou Češi světovou špičkou, u využívání mobilního telefonu nebo jiného přenosného zařízení k finančním transakcím tomu tak není. I když 67 % občanů ČR využívá...

Česká spořitelna ve znamení velkých změn: nová centrála, nové webové stránky a nové přímé bankovnictví

Česká spořitelna Českou spořitelnu a její klienty čekají v blízké i ve středně vzdálené budoucnosti velké změny. Banka se rozhodla přestěhovat svoji centrálu z budov u stanice metra Budějovická do novostavby, která...

Sportovní benefity poskytuje svým zaměstnancům 70 % firem. Roste využívání karty MultiSport

Sport pro zaměstnance Sportovní aktivity nabízí jako zaměstnaneckou výhodu již více než dvě třetiny českých firem. Plně je hradí 32 procent zaměstnavatelů a 38 procent je určitou výší dotuje. Vyplývá to z průzkumu...

všechny články v rubrice










   
 
Běžný účet Air Bank
Jediný běžný účet s úrokem 1,0 %
Air Bank


Equa bank
Užijte si pohodlí běžného účtu se zlatou kartou
Equa bank


MůjÚčet od KB
za 0 Kč měsíčně s garancí kvality
Komerční banka


Termínovaný vklad CREDITAS
Úroková sazba až 2,5 % ročně
Banka CREDITAS


mPůjčka Plus
s úrokem 0 %
mBank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz