Jak se bránit, když vám pojišťovna po havárii nevyplatí dostatečnou částku? Případ poškozeného řidiče
25.5.2017 | Zdeněk Bubák, zpráva Vaše Nároky.cz | |
Přinášíme vám informace o případu z praxe, které nám poskytla společnost Vaše nároky.cz poskytující pomoc lidem, jež se při jednání s pojišťovnami cítí zkráceni na svých právech. Konkrétně jde o případ řidiče, který si koupil ojetý vůz, do něhož posléze investoval další peníze zakoupením nového vybavení. Za dva měsíce do našeho řidiče naboural jiný řidič a kompletně jeho vůz zdemoloval. Pojišťovna mu vyplatila 130 tisíc korun. Škoda, která ale našemu řidiči vznikla, byla vyšší. Náhradu získal až po několika letech.
Lubomír, jehož se tento případ týká, si v květnu 2014 koupil v autobazaru ojeté vozidlo za necelých 140 tisíc korun. Hned na něj pořídil nová kola za deset tisíc a nová světla za dva a půl tisíce korun. Jeho radost z nového stroje však netrvala dlouho. V červenci téhož roku ho jiný řidič naboural a Lubomírovo vozidlo úplně zdemoloval. K nehodě byla přivolaná policie a vše bylo řádně sepsáno a zdokumentováno. Pan Lubomír měl tedy pro pojišťovnu k dispozici záznam o nehodě, protokol od policie a dále také účtenky od vybavení, které do vozu nedávno instaloval. „Událost jsem nahlásil pojišťovně, ta ji vyhodnotila jako totální škodu a velmi neochotně mi vyplatila 130 tisíc korun. Skoro nemožné bylo získat proplacení cestovného z místa nehody domů. Po pojišťovně jsem však vyžadoval více, náklady na vozidlo totiž byly v celkovém součtu vyšší, neuspěl jsem ale,“ popisuje Lubomír. Přehled nabídky povinného ručení a havarijního pojištění najdete zde Pojišťovna se odkazovala na prodejní cenu vozidla, kterou si údajně ověřovala u nejrůznějších autobazarů. Průměrná cena tohoto typu vozidla však byla vyšší a po vylepšení výrazně přesahovala vyplacenou částku. „Půl roku po nehodě se vůz srovnatelného stáří, výbavy a počtu najetých kilometrů prodával za 150 tisíc korun. Stanovená obvyklá cena 130 000 Kč byla tedy hrubě podhodnocena a nekorespondovala s reálnou hodnotou vozidla před dopravní nehodou,“ vysvětlil právník Petr Novák ze společnosti Vaše nároky.cz, který pana Lubomíra nakonec ve sporu s pojišťovnou zastupoval. Právník Novák pojišťovně zaslal předžalobní výzvu, ve které vyzval pojišťovnu k doplacení pojistného plnění. Konstatoval, že v důsledku jejího postupu došlo k situaci, kdy bylo pojistné plnění pro klienta významně pokráceno, když byla stanovena podhodnocená obvyklá cena vozidla. Zároveň výsledné poskytnuté plnění podle něho vůbec nereflektovalo vylepšení vozidla. „Ve výsledku bylo tedy pojistné plnění bezdůvodně poníženo,“ argumentoval ve výzvě advokát. Poškozený pan Lubomír nakonec nebyl nucen dát případ k soudu, pojišťovna se totiž v reakci na předžalobní výzvu byla ochotná dohodnout na navýšení pojistného plnění. Uskutečnění dohody sice nakonec trvalo téměř dva roky, ale i přesto byl Lubomír spokojený, že nemusí absolvovat soudní řízení. Od pojišťovny získal dalších 8000 Kč. „Běžnou praxí je bohužel to, že paradoxně ten, kdo nehodu nezpůsobil, je jednáním pojišťovny nejvíce poškozen,“ komentuje situaci právník. Ze statistik společnosti Vaše nároky.cz skutečně vyplývá, že nejčastěji je pojistné plnění kráceno právě nevinnému účastníkovi dopravní nehody.
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|