Češi stále více využívají moderní platební technologie
17.1.2017 | Iva Korgerová, zpráva MasterCard | |
Podle průzkumu společnosti MasterCard většina českých spotřebitelů využívá k platbě nejraději bezkontaktní karty, a to jak v kamenných obchodech (84 % lidí), tak na internetu (73 % lidí). Na popularitě postupně rostou i bezkontaktní nálepky a aplikace, kterými je možno platit prostřednictvím mobilního telefonu - tzv. NFC aplikace. Na internetu se kartami již platí častěji než převodem z účtu či pomocí platebních aplikací.
Rádi jen "přikládáme" Dříve běžné způsoby platby v hotovosti či klasickou platební kartou v Česku stále častěji ustupují bezkontaktním platbám, zejména kvůli pohodlí a rychlosti transakce. Bezkontaktní platby vedou mezi moderními platebními metodami, v kamenných obchodech jimi platí 8 z 10 Čechů (viz graf 1), stále více lidí sahá i po dalších alternativních metodách bezkontaktních plateb. Platební nálepky a NFC aplikace Na oblibě mezi zákazníky postupně rostou bezkontaktní platební nálepky, které lze nalepit například na kryt telefonu a tím je mít neustále při sobě bez nutnosti nosit kartu. Pro své nákupy je již nyní využívá každý osmý Čech (12 %). Prostřednictvím aplikace NFC, kterou již standardně podporuje většina moderních chytrých telefonů, platí 4 % nakupujících. Tato aplikace umožňuje propojit mobilní telefon s bankovním účtem a telefon pak lze využívat jako bezkontaktní platební kartu. „Tyto metody chytrých plateb mají do budoucna velký potenciál. Průzkum ukázal, že jak bezkontaktní platební nálepky, tak i mobilní NFC aplikace plánuje pro platby v kamenných prodejnách začít používat čtvrtina Čechů,“ říká Josef Machala, Mastercard Rewards Program Leader (viz graf 2 níže). NFC platby jsou dostupné na běžných operačních systémech mobilních telefonů (iOs, Android, Windows) a jsou nezávislé na mobilním operátorovi. V internetových nákupech vedou karty Značného pokroku v rychlosti a pohodlí plateb doznaly i nákupy na internetu. Dříve bylo běžné za nákupy na internetu platit dopředu převodem, což často zabralo i několik dní. Díky dnes dostupným možnostem však zákazníkovi trvá částku uhradit jen pár minut, což se příznivě podepisuje na rychlosti doručení jeho zásilky. Nejrozšířenější je mezi Čechy platba kartou, objednávky na internetu jí alespoň někdy platí tři čtvrtiny lidí (73 %). Každý druhý (49 %) pak tuto variantu volí pro většinu svých nákupů. O něco méně časté jsou online platební aplikace, jako Masterpass či PayPal – běžně je využívá každý pátý Čech (19 %), dalších 31 % spíše výjimečně. Využití platebních aplikací je velmi výrazně spojeno s mladšími lidmi, vyšším vzděláním i příjmem. Průzkum byl v listopadu 2016 realizován společností GfK Czech na reprezentativním vzorku 2 000 respondentů internetové populace. Graf 1. Jaké „chytré způsoby plateb“ využíváte při svých nákupech? (N = 2000; všichni respondenti) Graf 2. Jaké „chytré způsoby plateb“ byste rádi využívali do budoucna? (N = 2000; všichni respondenti)
všechny články | |
Dále v rubrice
všechny články v rubrice
|