Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Nákup zboží na firmu, pokud bude pořízený předmět sloužit k soukromým účelům, je nevýhodný

15.12.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva CEMI
  
  


ZbožíPokud si podnikatel koupí zboží určené pro osobní spotřebu na firmu, například vánoční dárek, tj. uvede při nákupu své IČ, přichází tak automaticky o řadu výhod, které požívají běžní občané. Jde o možnost odstoupení od kupní smlouvy nebo o záruku v délce dvou let. Také bude mít omezená práva při reklamačním řízení.


Povinností podnikatele je při každém nákupu uvádět své identifikační číslo. Prodejce je pak oprávněn se domnívat, že dané zboží bude kupující používat pro svou podnikatelskou činnost. Pokud podnikatel kupuje věc výhradně pro své soukromé účely, dobrovolně se tak okrádá o výhody spotřebitelů. Na ty je nahlíženo jako na slabší stranu v obchodním vztahu a v důsledku toho jsou legislativou před prodejcem více chráněni.

Bez prokázání nepodnikatelského využití kupovaného zboží tak podnikatel přichází o možnost odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů, neplatí pro něj klasická záruka 2 roky a v neposlední řadě musí počítat s omezenými právy v rámci reklamačního řízení. A to nejsou jediná negativa obchodního vztahu mezi dvěma podnikateli.



Vzdát se ochrany spotřebitele je značně nevýhodné. „Proto každému podnikateli doporučuji, pokud si pořizuje věc, která nesouvisí s jeho podnikatelskou činností, aby o tom včas zpravil prodejce a zbytečně se nevzdal práv a výhod spotřebitele,“ radí Zdeňka Beranová, lektorka předmětu Obchodní právo na institutu CEMI, který poskytuje roční online MBA a LLM studium pro manažery a podnikatele, a uvádí příklad: „Spotřebitel má ze zákona právo do 14 dnů odstoupit od smlouvy. Podnikatel si ovšem nemůže nárokovat možnost vrácení zboží. Tuto výhodu mu může prodejce poskytnout pouze na základě svého dobrovolného rozhodnutí. Přesto je vhodné si důkladně pročíst všeobecné obchodní podmínky. Pokud je zde uvedeno, že obecně kupující má právo odstoupit, spadá do této obecné definice spotřebitel i podnikatel. Na podnikatele se tak vztahují podmínky stejné jako pro spotřebitele. Zda je to definováno záměrně či nedopatřením, nemusí podnikatele zajímat.“

O jaké výhody podnikatel přichází?



Podnikatelé se také musí rozloučit s dvouletou zárukou na zakoupené produkty. „Mohlo by se tedy zdát, že prodejce nenese žádnou odpovědnost za vady. Ve skutečnosti tomu tak není. Zákonnou povinností prodejce je akceptovat pouze ty vady, které se vyskytovaly v okamžiku nákupu věci, nikoliv ty, které vznikly později. Z toho vyplývá, že kupující by měl věnovat maximální pozornost všem funkcím a parametrům výrobku již před jeho převzetím,“ vysvětluje Beranová. Pozdější reklamace zjevných vad bývá zpravidla značně komplikovaná. I zde platí možnost sjednat záruku za jakost, nejčastěji na dobu 12 měsíců.

Bylo by mylné se domnívat, že 30denní lhůta pro vyřízení reklamace platí jak pro spotřebitele, tak i pro podnikatele. Konkrétní délka může být uvedena ve smlouvě či v reklamačním řádu prodejce. „V případě, že není stanovena, je nutné se řídit podle zákona, který prodejci určuje k odstranění vady přiměřenou lhůtu. Problém může nastat tehdy, pokud je náš názor na délku přiměřené lhůty odlišný od představy prodejce,“ podotýká Zdeňka Beranová.  

U reklamací neplatí známé pravidlo třikrát a dost



V rámci reklamačního řízení může podnikatel požadovat odstranění vad nebo slevu z kupní ceny. Pokud by se však jednalo o podstatné vady, je oprávněn požadovat výměnu věci za novou, případně od smlouvy odstoupit. Další rozdíl mezi spotřebitelem a podnikatelem můžeme nalézt při řešení opakovaného výskytu vad. „Spotřebitel má možnost odstoupit od smlouvy v případě, pokud by se identická vada i přes opravu třikrát opakovala. Podnikatelé tuto přednost postrádají,“ dodává Zdeňka Beranová.


      
  


Související články:
Banky provedly v dubnu ve svých cenících mnoho změn, nejvíce Raiffeisenbank. V květnu upraví důležité položky i ČSOB

Otisk prstu by mohl nahradit zadávání PINu i u platebních karet. Zkušební provoz již proběhl

Třetina Čechů má účty ve dvou bankách, další více než čtvrtina ve třech nebo více bankách

Kolik stojí zaslání SMS od banky?

Počet plateb kartou, které Češi každoročně provedou, neustále roste



všechny články
Dále v rubrice

Banky provedly v dubnu ve svých cenících mnoho změn, nejvíce Raiffeisenbank. V květnu upraví důležité položky i ČSOB

Bankovní poplatky Přinášíme vám pravidelnou měsíční informaci o tom, jak se změnily ceníky bank v daném měsíci. Tentokrát se podíváme i na to, co nás ze strany bank čeká v dalším měsíci, tj. v květnu. V dubnu jsme...

Jak Češi spoří? Stále se nezřekli spořicích účtů, které nabízejí alespoň nějaké zhodnocení. Budou se sazby u spoření zvyšovat?

Jak Češi spoří? Do jakých finančních nástrojů ukládají Češi své peníze. Nedávný průzkum finanční skupiny Wüstenrot ukázal, že stále velkou roli při zhodnocování peněz lidí v Česku hrají spořicí účty...

Pár rad pro všechny, co uvažují o krátkodobé nebankovní půjčce

Krátkodobá nebankovní půjčka Krátkodobé nebankovní půjčky jsou v posledních letech hodně oblíbené. Kdo je jednou vyzkouší a zjistí, jak jednoduše se dají získat, bere je jako finanční rezervu a půjčuje si, kdykoliv mu chybí peníze...

Novinky v úvěrových produktech ČSOB, Fio banky a UniCredit Bank

Půjčka K jakým změnám v produktové nabídce bank v oblasti úvěrů došlo v nedávné době? ČSOB a Era / Poštovní spořitelna od 19. dubna doplnily do přehledu úrokových sazeb nový revolvingový spotřebitelský...

všechny články v rubrice










   
 
Běžný účet Air Bank
Jediný běžný účet s úrokem 1,0 %
Air Bank


Půjčka Air Bank
Výhodná půjčka vás odmění za včasné splácení
Air Bank


Hypotéka ČS
Vysněné bydlení s hypotékou, kterou řídíte vy
Česká spořitelna


Equa bank
Užijte si pohodlí běžného účtu se zlatou kartou
Equa bank


MůjÚčet zdarma
s konceptem MojeOdměny
Komerční banka




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz