Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Nákup zboží na firmu, pokud bude pořízený předmět sloužit k soukromým účelům, je nevýhodný

15.12.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva CEMI
  
  


ZbožíPokud si podnikatel koupí zboží určené pro osobní spotřebu na firmu, například vánoční dárek, tj. uvede při nákupu své IČ, přichází tak automaticky o řadu výhod, které požívají běžní občané. Jde o možnost odstoupení od kupní smlouvy nebo o záruku v délce dvou let. Také bude mít omezená práva při reklamačním řízení.


Povinností podnikatele je při každém nákupu uvádět své identifikační číslo. Prodejce je pak oprávněn se domnívat, že dané zboží bude kupující používat pro svou podnikatelskou činnost. Pokud podnikatel kupuje věc výhradně pro své soukromé účely, dobrovolně se tak okrádá o výhody spotřebitelů. Na ty je nahlíženo jako na slabší stranu v obchodním vztahu a v důsledku toho jsou legislativou před prodejcem více chráněni.

Bez prokázání nepodnikatelského využití kupovaného zboží tak podnikatel přichází o možnost odstoupení od kupní smlouvy do 14 dnů, neplatí pro něj klasická záruka 2 roky a v neposlední řadě musí počítat s omezenými právy v rámci reklamačního řízení. A to nejsou jediná negativa obchodního vztahu mezi dvěma podnikateli.



Vzdát se ochrany spotřebitele je značně nevýhodné. „Proto každému podnikateli doporučuji, pokud si pořizuje věc, která nesouvisí s jeho podnikatelskou činností, aby o tom včas zpravil prodejce a zbytečně se nevzdal práv a výhod spotřebitele,“ radí Zdeňka Beranová, lektorka předmětu Obchodní právo na institutu CEMI, který poskytuje roční online MBA a LLM studium pro manažery a podnikatele, a uvádí příklad: „Spotřebitel má ze zákona právo do 14 dnů odstoupit od smlouvy. Podnikatel si ovšem nemůže nárokovat možnost vrácení zboží. Tuto výhodu mu může prodejce poskytnout pouze na základě svého dobrovolného rozhodnutí. Přesto je vhodné si důkladně pročíst všeobecné obchodní podmínky. Pokud je zde uvedeno, že obecně kupující má právo odstoupit, spadá do této obecné definice spotřebitel i podnikatel. Na podnikatele se tak vztahují podmínky stejné jako pro spotřebitele. Zda je to definováno záměrně či nedopatřením, nemusí podnikatele zajímat.“

O jaké výhody podnikatel přichází?



Podnikatelé se také musí rozloučit s dvouletou zárukou na zakoupené produkty. „Mohlo by se tedy zdát, že prodejce nenese žádnou odpovědnost za vady. Ve skutečnosti tomu tak není. Zákonnou povinností prodejce je akceptovat pouze ty vady, které se vyskytovaly v okamžiku nákupu věci, nikoliv ty, které vznikly později. Z toho vyplývá, že kupující by měl věnovat maximální pozornost všem funkcím a parametrům výrobku již před jeho převzetím,“ vysvětluje Beranová. Pozdější reklamace zjevných vad bývá zpravidla značně komplikovaná. I zde platí možnost sjednat záruku za jakost, nejčastěji na dobu 12 měsíců.

Bylo by mylné se domnívat, že 30denní lhůta pro vyřízení reklamace platí jak pro spotřebitele, tak i pro podnikatele. Konkrétní délka může být uvedena ve smlouvě či v reklamačním řádu prodejce. „V případě, že není stanovena, je nutné se řídit podle zákona, který prodejci určuje k odstranění vady přiměřenou lhůtu. Problém může nastat tehdy, pokud je náš názor na délku přiměřené lhůty odlišný od představy prodejce,“ podotýká Zdeňka Beranová.  

U reklamací neplatí známé pravidlo třikrát a dost



V rámci reklamačního řízení může podnikatel požadovat odstranění vad nebo slevu z kupní ceny. Pokud by se však jednalo o podstatné vady, je oprávněn požadovat výměnu věci za novou, případně od smlouvy odstoupit. Další rozdíl mezi spotřebitelem a podnikatelem můžeme nalézt při řešení opakovaného výskytu vad. „Spotřebitel má možnost odstoupit od smlouvy v případě, pokud by se identická vada i přes opravu třikrát opakovala. Podnikatelé tuto přednost postrádají,“ dodává Zdeňka Beranová.


      
  


Související články:
U jaké banky se do smartbankingu přihlásíte otiskem prstu, případně jím potvrdíte transakce?

Klientské náklady na vedení účtu v bance v Česku čtyři čtvrtletí za sebou klesaly

Nově zaplatíme platební kartou ve vlaku nebo za balík

MůjÚčet od Komerční banky můžete mít nově zdarma bez podmínek. Banka změnila nabídku účtů

Změny poplatků bank a záložen v červenci: UniCredit Bank zdražila větší počet transakcí prováděných na pobočce



všechny články
Dále v rubrice

U jaké banky se do smartbankingu přihlásíte otiskem prstu, případně jím potvrdíte transakce?

Otisk prstu v mobilním bankovnictví Klienti bank si stále více zvykají na otisk prstu, který využívají k přihlášení do aplikace mobilního bankovnictví, ale někdy i k potvrzování transakcí. Nedávno zařadila využití otisku prstu do své...

Výnosy klientům doplňkového penzijního spoření v srpnu klesly. Podívejte se na výsledky třech nejlepších společností

Žebříček doplňkového penzijního spoření V srpnu se pořadí společností v žebříčku doplňkového penzijního spoření nezměnilo, a to stejně jako v červenci. Ještě minulý měsíc dokázala Conseq penzijní společnost hodnotu váženého průměru zhodnocení...

Změny v žebříčcích na začátku 3. čtvrtletí na Finparádě.cz

Žebříčky úvěrů Pravidelně čtvrtletně vám přinášíme informace o změnách v žebříčcích úvěrových produktů. Tentokrát, tj. na začátku 3. čtvrtletí roku 2017, došlo ke změně ve všech dílčích žebřících kromě mikropůjček, a to...

Klientské náklady na vedení účtu v bance v Česku čtyři čtvrtletí za sebou klesaly

Náklady na vedení běžného účtu v bance Zveřejňujeme výsledky pravidelné čtvrtletní analýzy společnosti Scott & Rose, která monitoruje náklady klientů na používání běžných účtů v českých bankách, tentokrát za druhé čtvrtletí letošního roku...

všechny články v rubrice










   
 
Půjčka ČS ještě výhodnější
Až o 15 splátek méně za řádné splácení
Česká spořitelna


Půjčka Air Bank
Výhodná půjčka vás odmění za včasné splácení
Air Bank


Termínovaný vklad ANO
Úroková sazba až 3,2 % ročně
ANO spořitelní družstvo


Minutová půjčka
s RPSN od 5,9 %
Equa bank


eKonto SMART
Chcete mít běžné bankovní služby zdarma?
Raiffeisenbank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz