Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Nejrizikovějšími klienty bank a dalších poskytovatelů půjček jsou mladí lidé do 24 let

17.11.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva CRIF
  
  


PůjčkaNa začátku letošního prosince vstoupí v platnost nový zákon o spotřebitelském úvěru, který přenáší zodpovědnost za posouzení schopnosti spotřebitele případný úvěr splatit na banky a finanční instituce. Podle statistik Bankovního a Nebankovního registru klientských informací jsou pro banky a finanční instituce nejrizikovější klienti do 24 let věku. Více než 16 % z nich totiž v současnosti nezvládá splácet své dluhy.


Bankovní a Nebankovní registr klientských informací dohromady v současnosti evidují 147 tisíc úvěrů poskytnutých mladým lidem do 24 let, přičemž 24 tisíc z nich spadá do skupiny ohrožených úvěrů. To znamená, že u nich nebyly zaplaceny minimálně 3 po sobě jdoucí měsíční splátky, nebo došlo ke zesplatnění úvěru. Podíl ohrožených úvěrů tak přesahuje 16 % a je nejvyšší ze všech sledovaných věkových kategorií.



Nejvíce lidí nesplácejících své krátkodobé dluhy, a to 83 tisíc, spadá do věkové skupiny 35-44 let. Vzhledem k tomu, že jde o ekonomicky nejaktivnější věkovou skupinu s nejvyšším počtem otevřených úvěrů (679 tisíc), jde i přes vysokou absolutní hodnotu ohrožených úvěrů o jednu z nejméně rizikových skupin. Své dluhy totiž nezvládá splácet pouze 12 % věřitelů z této skupiny.

V posledním roce se přitom počet mladých lidí s problémy splácet své dluhy zvýšil o celých 65 %, respektive více než o 9 tisíc. „Počet mladých lidí do 24 let s ohroženým krátkodobým dluhem je stále výrazně menší než u jiných věkových skupin, jejich počet ale v posledním roce dramaticky roste. Za poslední rok jsme u této skupiny zaznamenali nárůst počtu úvěrů o necelých 18 tisíc, zatímco počet nesplácených úvěrů vzrostl o 9 tisíc. Lze proto očekávat, že finanční instituce budou tuto věkovou skupinu prověřovat mnohem pečlivěji,“ říká Jiří Rajl, výkonný ředitel sdružení CNCB – Czech Non-Banking Credit Bureau, z.s.p.o., které provozuje Nebankovní registr klientských informací.

Banky a finanční instituce již nyní své žadatele prověřují velmi pečlivě



To, že proces prověřování žadatelů o úvěr je i dnes dostatečně pečlivý, dokazují jak rostoucí počty dotazů do registrů, které loni přesáhly hranici tří milionů, tak rostoucí počet zamítnutých žádostí o úvěr. Zatímco v září roku 2015 evidoval Bankovní a Nebankovní registr 648 tisíc odmítnutých žádostí, v září 2016 to bylo již téměř 661 tisíc odmítnutých žádostí.

Žebříček nejlepších půjček a nejlepších hypoték najdete zde

„I když nový zákon přináší celou řadu prvků, které jsou jednoznačně pozitivní, může v některých případech snižovat potřebu spotřebitele převzít zodpovědnost za své jednání. Proto bude třeba sledovat vývoj počtu zamítnutých žádostí o úvěr. Spotřebitel by měl mít vždy sám přehled o tom, komu dluží a kolik a jestli zvládne novou půjčku splácet, k čemuž mu poslouží jeho úvěrová zpráva a pečlivé vedení domácího rozpočtu,“ říká Zuzana Pečená, výkonná ředitelka Bankovního registru klientských informací.

Lidé své problémy s dluhy často neřeší včas



Statistiky Poradny při finanční tísni zároveň ukazují, že lidé své problémy s dluhy často neřeší včas. Za celý rok 2015 se na Poradnu při finanční tísni obrátilo přes 11 tisíc klientů, kteří nejčastěji dlužili od 300 do 600 tisíc korun. Celá čtvrtina prvoklientů Poradny při finanční tísni pociťuje předlužení více než 4 roky, další téměř polovina 1 až 3 roky a pouze čtvrtina klientů řeší své předlužení do jednoho roku.

Srovnání bankovních a nebankovních půjček najdete zde

„Ve své praxi se stále setkáváme s podobnými neduhy. Klienti začínají své problémy se splácením řešit poměrně pozdě, někdy až v okamžiku, kdy je na ně nařízena exekuce. Přitom pokud mají přehled o svých dluzích a situaci s předlužením tak začnou řešit včas, vede to často ke stabilizaci jejich finanční situace,“ říká David Šmejkal, ředitel Poradny při finanční tísni.

Jaká je nabídka malých půjček před výplatou, jinak nazývaných mikropůjčky?

Spouštěčem dluhových problémů přitom nemusí být pouze příliš vysoké splátky úvěrů, ale často může jít o situace, které se stanou bez vědomí spotřebitele. Může jít o úvěrový podvod jeho jménem při ztrátě dokladů, o jednu zapomenutou splátku úvěru, nebo o zapomenutý účet u staré banky. „Pokud o těchto situacích není spotřebitel informován, může se dostat bez vlastního zavinění do problémů. Proto jsme spustili službu Hlídám si, kolik mám, která spotřebitele informuje pokaždé, když se v registrech pod jeho jménem a bez jeho vědomí něco děje v oblasti úvěrů a díky tomu může rychle zareagovat,“ dodává Romana Knyblová, projektová manažerka služby www.kolikmam.cz společnosti CRIF.


      
  


Související články:
Půjčovatelé často lákají klienty na „první půjčku zdarma“. Opravdu dlužníky nic nestojí?

ČSOB Leasing nabízí novou mobilní aplikaci AUTOPILOT asistence

Změny bankovních poplatků v únoru. Většinou se zdražovalo

V kategorii Mikropůjčky v rámci soutěže Finanční produkt roku 2016 zvítězila Zaplo půjčka

Ubytování a hotelnictví se už zase daří, ale konkurence roste



všechny články
Dále v rubrice

Půjčovatelé často lákají klienty na „první půjčku zdarma“. Opravdu dlužníky nic nestojí?

Peníze Bankovní i nebankovní poskytovatelé se v rámci konkurenčního boje snaží zákazníky nalákat na krátkodobý úvěr, který je poprvé poskytnut zdarma. Přinášíme vám přehled půjček, které jsou „poprvé“ opravdu zcela zdarma a bez úroků...

ČSOB Leasing nabízí novou mobilní aplikaci AUTOPILOT asistence

Automobil Služba ČSOB Leasing AUTOPILOT zajišťuje pomoc na cestách již dvěma tisícům řidičů, nově i s podporou mobilní aplikace AUTOPILOT asistence, která je ke stažení na Google Play. Jde o asistenční službu...

Změny bankovních poplatků v únoru. Většinou se zdražovalo

Bankovní poplatky Přinášíme vám přehled změn v sazebnících bank, ke kterým došlo na konci ledna a v únoru. Změny jsme zaznamenali u Fio banky. U ní se týkaly investičních služeb. Dále sazebník...

V kategorii Mikropůjčky v rámci soutěže Finanční produkt roku 2016 zvítězila Zaplo půjčka

Zaplo půjčka - první v kategorii Mikropůjčky soutěže Finanční produkt roku 2016 Finparáda.cz koncem ledna 2017 vyhlašovala výsledky soutěže Finparáda.cz - Finanční produkt roku 2016. V kategorii Mikropůjčky zvítězila podruhé za sebou společnost Zaplo Finance. Na dalších místech...

všechny články v rubrice










   
 
Běžný účet Air Bank
Jediný běžný účet s úrokem 1,0 %
Air Bank


Minutová půjčka
s RPSN od 5,9 %
Equa bank


ANO konto
Běžný účet zcela ZDARMA
ANO spořitelní družstvo


Equa bank
Užijte si pohodlí běžného účtu se zlatou kartou
Equa bank


mPůjčka Plus
s úrokem 0 %
mBank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz