Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Tři čtvrtiny Čechů využívají více než jednu finanční instituci. Řeší poplatky, sazby a kvalitu služeb

14.10.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva EY
  
  


BankaBanky jsou, zdá se, pro Čechy stále bezpečným přístavem. Své primární bance důvěřuje 99 % z nich. Tři čtvrtiny lidí ale využívá služby více finančních institucí. Češi chtějí se svými bankami komunikovat oběma základními kanály, a to jak chodit na pobočku, tak se připojovat online - a nechtějí, aby při tom poznali nějaký rozdíl v přístupu banky k jejich osobě.


Češi rozdělují své finance stále častěji mezi více finančních institucí, a to i proto, že je zajímají nové možnosti, které nabízejí jak banky, tak FinTech společnosti. 43 % klientů českých bank má v roce 2016 své finance rozdělené dokonce mezi tři a více finančních institucí, v roce 2012 to přitom bylo pouze 20 % klientů. Svou primární banku však stále vnímají jako bezpečný přístav – důvěřuje jí 99 % Čechů (93 % globálně). Vyplývá to z mezinárodního průzkumu EY Global Consumer Banking Survey 2016 společnosti EY zaměřujícího se na chování retailových klientů bankovního sektoru.

reklama

Equa běžný účet - 0 Kč za výběr ze všech bankomatů v ČRvíce
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 2,5 % ročněvíce
Velký Tarif - 3 měsíce na zkoušku zdarmavíce
Běžný účet - vedení účtu a nejběžnější transakce zdarmavíce
ING Konto - výhodný úrok a peníze stále k dispozicivíce


Banky by se však podle průzkumu měly co nejvíce přizpůsobit měnícímu se trhu, aby nepřestaly být pro klienty relevantní a neztratily svou pozici ve prospěch FinTech společností.

Srovnání bankovních osobních účtů najdete zde

„Kvalita vztahu s klientem, která je dnes pro úspěch společností klíčová, se odvíjí od úzkého propojení s klientem, tzv. interface. Společnosti, které dokážou využít propojení mezi spotřebiteli a poskytovateli zboží či služeb, jsou dnes v neuvěřitelně cenné pozici. Netíží je tolik provozní náklady, ale mají miliony spotřebitelů, kteří od nich nakupují služby. Tyto firmy, které prakticky nic nevlastní a jsou “jen” propojovacím článkem, jsou dnes úspěšné díky znalosti svých klientů, přenosu dat a správné komunikaci. Podobný model přitom může do budoucna velmi dobře fungovat i pro finanční instituce,” vysvětluje Pavel Riegger, vedoucí partner oddělení poradenství pro finanční instituce společnosti EY v ČR a ve střední Evropě.

Důvěra v banku je přímo úměrná pozitivní zkušenosti klienta s ní



„V České republice jsou bankovní poplatky a úrokové sazbystále nejčastějším důvodem motivujícím klienta k odchodu od banky,“ vysvětluje Riegger a dodává: „Vyšší citlivost v otázce bankovních poplatků je českým specifikem. Zatímco globálně považuje poplatky za hlavní důvod zvážení odchodu od banky 38 % respondentů, v ČR je to až 47 %. Banky by měly s klienty o poplatcích lépe komunikovat. Není to o tom, že by vše mělo být zadarmo, ale o přidané hodnotě, za kterou si klient rád připlatí. Mezi dalšími důvody pro změnu banky Češi jmenovali lepší kvalitu služeb (34 %), jednoduchost založení účtu (30 %) nebo lepší online zkušenost a funkcionalitu (27 %), z čehož vyplývá, že Češi kladou velký důraz také na pozitivní klientskou zkušenost.

„Čeští klienti chtějí, aby banky vycházely více a flexibilněji vstříc jejich potřebám. Za pomoc v nesnázích jsou ochotni banku následně ocenit např. i větší loajálností,“ říká Riegger.
„I řešení problémů a stížností může být zároveň příležitostí, jak navázat s klientem užší kontakt. Pokud při tom banka „zaboduje“, může klient projevit zájem i o její další služby.“

Graf: Jaké jsou nejdůležitější důvody, které by vás přiměly ke zvážení využití služeb nebankovních on-line nebo mobilních poskytovatelů služeb ve srovnání s tradičními finančními poskytovateli?
 
Graf - důvody pro využití nebankovních společností
Zdroj: Průzkum EY

Na pobočku nebo online? Češi chtějí ve svých bankách využívat obojí, aniž by poznali rozdíl



Tři čtvrtiny Čechů mají dnes své finance u více než jedné finanční instituce a díky různým online nástrojům si dokážou své finance spravovat sami. Zároveň ale 46 % českých klientů (48 % globálně) přiznává, že díky tomu je pro ně těžší se ve svých financích orientovat.

Téměř čtvrtina (24 %) Čechů potvrdila, že by byla spokojenější, kdyby jejich banka měla méně poboček, ale nabízela v nich kvalitnější služby. 40 % Čechů by současnou síť poboček rádo zachovalo. Až 65 % Čechů totiž sice nemá problém zjišťovat informace o finančních službách online, ale aby si sjednali komplexní produkt nebo se poradili, chtějí mít možnost mluvit se svým bankéřem. Navíc jen čtvrtina (28 %) by zcela důvěřovala finanční instituci, která nedisponuje žádnými kamennými pobočkami.

Srovnání bankovních i nebankovních půjček najdete zde

Češi disponují dobrými finančními znalostmi a v online světě jsou doma, a to bez rozdílu věku, ale v porovnání se světem a západní Evropou mají podle svého mínění ještě co dohánět. Na druhou stranu digitální gramotnost a komfort, který se oproti předchozím rokům významně zvýšil, vedou Čechy k ochotě využívat nové technologické služby a bankovnictví není žádnou výjimkou. Až čtyři z deseti Čechů by totiž změnili poskytovatele bankovních služeb, pokud by jim byl schopný nabídnout lepší online zážitek.

Čtěte zde:
Srovnání mobilního bankovnictví českých bank - jaké funkce aplikace nabízejí?


„Cestou pro banky je zjednodušit nabízené služby a poskytnout klientům příjemnou klientskou zkušenost. Je třeba být flexibilní a zkoušet uvádět na trh inovativní online služby, které budou pro klienty atraktivní, jednoduché a ušetří jim čas, ale zároveň budou plně v souladu s požadavky legislativy, regulátora a modelů pro posuzování rizikovosti žadatelů i proti podvodům. Banky si to již začínají uvědomovat a uvádějí na trh nové revoluční produkty, a to v časových termínech, které dříve nebyly obvyklé,“ říká Riegger.

O průzkumu
EY 2016 Global Consumer Banking Survey je mezinárodní průzkum společnosti EY mapující postoje retailových klientů bankovního sektoru. Průzkum shromáždil názory 55 tisíc respondentů z 32 zemí celého světa. Na jejich základě byla zpracována podrobná kvantitativní analýza preferencí retailových klientů, jejich chování a jejich postojů k nově nastupující konkurenci, která pro tradiční banky představuje stále větší výzvu. EY v České republice provedla mezi klienty českých bank paralelně lokální průzkum, na základě stejných kritérií a dotazů, kterého se zúčastnilo 1000 respondentů z řad českých retailových klientů bank.



      
  


Související články:
ČSOB Penzijní společnost uzavřela 4 000 pojistných smluv na penzijní spoření pro děti

Češi stále více využívají moderní platební technologie

Equa bank má přes čtvrt milionu klientů. Meziročně jejich počet vzrostl o 40 %

Moneta Money Bank zavádí bezkontaktní bankomaty

ČSOB nabízí mobilní bankovnictví i pro chytré hodinky



všechny články
Dále v rubrice

ČSOB Penzijní společnost uzavřela 4 000 pojistných smluv na penzijní spoření pro děti

ČSOB Penzijní společnost ČSOB Penzijní společnost (ČSOB PS) již rok nabízí možnost sjednání penzijního spoření pro děti. Lidé o tento způsob spoření projevují největší zájem v Praze a Jihomoravském kraji...

Češi stále více využívají moderní platební technologie

Platebbní karta MasterCard MasterCardPodle průzkumu společnosti Mastercard většina českých spotřebitelů využívá k platbě nejraději bezkontaktní karty, a to jak v kamenných obchodech (84 % lidí), tak na internetu (73 % lidí)...

Equa bank má přes čtvrt milionu klientů. Meziročně jejich počet vzrostl o 40 %

Equa bank Equa bank informovala, že překonala hranici čtvrt milionu klientů. Meziročně jí vzrostl počet klientů o 40 %, tři čtvrtiny z nich prý banku využívají aktivně. Podle Equa bank její klienti oceňují především...

Moneta Money Bank zavádí bezkontaktní bankomaty

MONETA Money Bank zavádí možnost bezkontaktního výběru peněz v síti 101 bankomatů. V letošním roce banka postupně plánuje navýšit počet bezkontaktních bankomatů až na 335, tedy více než polovinu ze všech svých bankomatů...

všechny články v rubrice










   
 
Běžný účet Air Bank
Jediný běžný účet s úrokem 1,0 %
Air Bank


Půjčka Air Bank
Výhodná půjčka vás odmění za včasné splácení
Air Bank


ANO konto
Běžný účet zcela ZDARMA
ANO spořitelní družstvo


Studentské Konto G2.2
nyní s bonusem až 700 Kč
Komerční banka


MůjÚčet zdarma
s konceptem MojeOdměny
Komerční banka




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz