Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Banky od klientů sbírají čím dál více informací. Nutí je k tomu zákony

15.7.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva České bankovní asociace
  
  


BankaNa 65 % Čechů považuje množství informací sdělovaných bankám za přiměřené, vyplývá to z průzkumu SC&C pro Českou bankovní asociaci. Počet údajů, které jsou banky od svých klientů povinny vyžadovat, se však kvůli novým zákonům stále navyšuje.


Podle průzkumu České bankovní asociace (ČBA) z počátku tohoto roku se 2/3 Čechů domnívají, že množství informací, které dosud své bance poskytovali, bylo přiměřené. Pro 1/4 respondentů je informací více, než je nutné, ale souhlasí s tím. Ryze negativní postoj k množství dat uchovávaných o klientech měl jen každý patnáctý dotázaný. Množství požadovaných informací však narůstá.



„Bankovní sektor poskytuje služby velké části populace. Současně je díky vysokému stupni digitalizace schopen zpracovávat velké objemy dat. To jsou důvody, proč patří mezi nejvíce regulovaná a dohlížená odvětví ekonomiky. Shromažďování informací od klientů, jejich ochranu i poskytování třetím stranám striktně upravuje mnoho zákonů,“ vysvětluje Pavel Štěpánek, výkonný ředitel ČBA.

V České republice od dubna 2016 platí novelizovaný zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní, tzv. lex GATCA. Ten určuje, jaké údaje o klientech a od klientů musí banky získat a následně reportovat daňové správě. „Zákon zavedl automatickou výměnu informací o finančních účtech mezi státy. Na jeho základě jsou finanční instituce povinny sbírat nové informace o svých klientech, rezidentech ve smluvních státech. Tyto informace pak pravidelně oznamují Finanční správě ČR,“ upřesňuje Štěpánek a doplňuje: „Podle novely jsou klienti například povinni bankám sdělovat informace o svém daňovém rezidentství.“

Nárůst množství informací, které banky od klientů vyžadují, přináší kromě lex GATCA také další opatření, jako je například nový zákon o spotřebitelském úvěru, jehož schvalování je nyní v závěrečné fázi, či zákony mířené proti praní špinavých peněz a financování terorismu.  

Proti získávání více informací bankami o jejich klientech je 60 % lidí



Přijímání dalších opatření, podle kterých budou banky muset od klientů zjišťovat více informací, než dnes, se však lidem nelíbí – proti je 60 % respondentů. „Pokud s takovými opatřeními někdo rozhodně nesouhlasí, tak to jsou mladí lidé. V generaci od 18 do 29 let je proti 71 % lidí. S rostoucím věkem jsou respondenti tolerantnější a lidé od 60 do 70 let již projevují mírný souhlas,“ komentuje výsledky průzkumu Jana Hamanová, ředitelka výzkumné agentury SC&C.

„Klienti by se měli připravit, že se množství údajů, které o sobě budou muset finančním institucím poskytovat, bude zvyšovat. Důvody jsou často na straně států, popřípadě EU. Ty zaváděním nové regulace usilují jednak o omezení daňových úniků a lepší výběr daní, a také argumentují lepší ochranou samotných klientů,“ uzavírá Štěpánek.


O výzkumu

Průzkum provedla pro ČBA v únoru tohoto roku agentura SC&C. Průzkumu se zúčastnilo 1 012 respondentů ve věku 18 až 70 let z celé ČR, kteří vlastní bankovní účet. Sběr dat probíhal online ve dnech 13.– 26. února 2016.



      
  


Související články:
Konec května je rozhodným datem pro firmy poskytující nebankovní půjčky. Bez licence ČNB končí. Co bude dál?

Klíče od svého bytu by sousedům svěřilo téměř 60 procent Čechů

Podle průzkumu bankovní asociace jsou Češi nepoučitelní, nemění si hesla a nepoužívají mobilní antiviry

Mobilním telefonem ovládá svůj účet v Komerční bance půl milionu klientů

Air Bank překonala ostatní banky v počtu aktivních uživatelů mobilního bankovnictví. V My Air budou další novinky



všechny články
Dále v rubrice

Konec května je rozhodným datem pro firmy poskytující nebankovní půjčky. Bez licence ČNB končí. Co bude dál?

Půjčky K 31. květnu by měla definitivně zmizet z českého trhu řada pochybných firem, které poskytovaly rizikové spotřebitelské úvěry a mikropůjčky. K poslednímu květnu totiž skončí tzv. přechodné období...

Klíče od svého bytu by sousedům svěřilo téměř 60 procent Čechů

Dům Sousedé patří v Česku mezi osoby, se kterými je vhodné udržovat dobré vztahy, a to kromě rodinných příslušníků a spolupracovníků v zaměstnání. Podle průzkumu agentury NMS Market Research...

Podle průzkumu bankovní asociace jsou Češi nepoučitelní, nemění si hesla a nepoužívají mobilní antiviry

Bezpečnost na internetu Bezpečnost na internetuIndex bezpečnosti ČBA pro rok 2018 dosáhl 61 %, tedy obdobné hodnoty jako v předchozích letech. Nejčastější neduhy jsou stále stejné: neměníme hesla, PIN kódy a zapomínáme si...

Mobilním telefonem ovládá svůj účet v Komerční bance půl milionu klientů

Mobilní telefon Komerční banka oznámila, že si dnes v 8:40 si stáhl a aktivoval aplikaci KB pro mobilní bankovnictví Mobilní banka již půlmiliontý uživatel. Jubilejní klient obdrží od banky telefon značky Apple - iPhone 8...

všechny články v rubrice










   
 
Běžný účet Air Bank
Jediný běžný účet s úrokem 1,0 %
Air Bank


Equa bank
Užijte si pohodlí běžného účtu se zlatou kartou
Equa bank


MůjÚčet od KB
za 0 Kč měsíčně s garancí kvality
Komerční banka


Termínovaný vklad CREDITAS
Úroková sazba až 2,5 % ročně
Banka CREDITAS


mPůjčka Plus
s úrokem 0 %
mBank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz