Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Banky od klientů sbírají čím dál více informací. Nutí je k tomu zákony

15.7.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva České bankovní asociace
  
  


BankaNa 65 % Čechů považuje množství informací sdělovaných bankám za přiměřené, vyplývá to z průzkumu SC&C pro Českou bankovní asociaci. Počet údajů, které jsou banky od svých klientů povinny vyžadovat, se však kvůli novým zákonům stále navyšuje.


Podle průzkumu České bankovní asociace (ČBA) z počátku tohoto roku se 2/3 Čechů domnívají, že množství informací, které dosud své bance poskytovali, bylo přiměřené. Pro 1/4 respondentů je informací více, než je nutné, ale souhlasí s tím. Ryze negativní postoj k množství dat uchovávaných o klientech měl jen každý patnáctý dotázaný. Množství požadovaných informací však narůstá.

reklama

Velký Tarif - 3 měsíce na zkoušku zdarmavíce
Běžný účet - vedení účtu a nejběžnější transakce zdarmavíce
eKonto SMART - běžné bankovní služby zdarma pro aktivní uživatelevíce
RePůjčka pro konsolidaci sníží vaše splátky třeba o 50 %více

Expres půjčka - půjčte si na cokoli od 5,9 % ročněvíce


„Bankovní sektor poskytuje služby velké části populace. Současně je díky vysokému stupni digitalizace schopen zpracovávat velké objemy dat. To jsou důvody, proč patří mezi nejvíce regulovaná a dohlížená odvětví ekonomiky. Shromažďování informací od klientů, jejich ochranu i poskytování třetím stranám striktně upravuje mnoho zákonů,“ vysvětluje Pavel Štěpánek, výkonný ředitel ČBA.

V České republice od dubna 2016 platí novelizovaný zákon o mezinárodní spolupráci při správě daní, tzv. lex GATCA. Ten určuje, jaké údaje o klientech a od klientů musí banky získat a následně reportovat daňové správě. „Zákon zavedl automatickou výměnu informací o finančních účtech mezi státy. Na jeho základě jsou finanční instituce povinny sbírat nové informace o svých klientech, rezidentech ve smluvních státech. Tyto informace pak pravidelně oznamují Finanční správě ČR,“ upřesňuje Štěpánek a doplňuje: „Podle novely jsou klienti například povinni bankám sdělovat informace o svém daňovém rezidentství.“

Nárůst množství informací, které banky od klientů vyžadují, přináší kromě lex GATCA také další opatření, jako je například nový zákon o spotřebitelském úvěru, jehož schvalování je nyní v závěrečné fázi, či zákony mířené proti praní špinavých peněz a financování terorismu.  

Proti získávání více informací bankami o jejich klientech je 60 % lidí



Přijímání dalších opatření, podle kterých budou banky muset od klientů zjišťovat více informací, než dnes, se však lidem nelíbí – proti je 60 % respondentů. „Pokud s takovými opatřeními někdo rozhodně nesouhlasí, tak to jsou mladí lidé. V generaci od 18 do 29 let je proti 71 % lidí. S rostoucím věkem jsou respondenti tolerantnější a lidé od 60 do 70 let již projevují mírný souhlas,“ komentuje výsledky průzkumu Jana Hamanová, ředitelka výzkumné agentury SC&C.

„Klienti by se měli připravit, že se množství údajů, které o sobě budou muset finančním institucím poskytovat, bude zvyšovat. Důvody jsou často na straně států, popřípadě EU. Ty zaváděním nové regulace usilují jednak o omezení daňových úniků a lepší výběr daní, a také argumentují lepší ochranou samotných klientů,“ uzavírá Štěpánek.


O výzkumu

Průzkum provedla pro ČBA v únoru tohoto roku agentura SC&C. Průzkumu se zúčastnilo 1 012 respondentů ve věku 18 až 70 let z celé ČR, kteří vlastní bankovní účet. Sběr dat probíhal online ve dnech 13.– 26. února 2016.



      
  


Související články:
Běžné účty jsou u bank levnější než byly loni. Osobní kontakt na pobočce by neměl být pro klienta finanční nevýhodou

Další díl podzimního seriálu o nabídce stavebních spořitelen, tentokrát o produktech Modré pyramidy

Mobilní bankovnictví ušlo za šest let kus cesty. Kde se nachází dnes?

Banka CREDITAS spouští API. Klientská data tak budou k dipozici FinTech společnostem a IT oddělením firemních klientů banky

Novou službu Air Bank s názvem Pošlete radost někteří klienti nepochopili, jak by si banka přála, a považovali ji za reklamu



všechny články
Dále v rubrice

Běžné účty jsou u bank levnější než byly loni. Osobní kontakt na pobočce by neměl být pro klienta finanční nevýhodou

Bežné účty Představujeme vám výsledky analýzy společnosti Datank, kterou tato společnost provedla v rámci přípravy vyhodnocení výzkumu Nejlepší banka, Nejlepší pojišťovna. Tato dílčí analýza se zabývá...

Další díl podzimního seriálu o nabídce stavebních spořitelen, tentokrát o produktech Modré pyramidy

Modrá pyramida S nástupem podzimu a blížícím se koncem roku najdete na našem portále seriál, ve kterém představujeme hlavní nebo nejzajímavější produkty jednotlivých stavebních spořitelen působících...

Mobilní bankovnictví ušlo za šest let kus cesty. Kde se nachází dnes?

Mobilní bankovnictví Společnost Scott & Rose provozující specializovaný finanční portál Finparáda.cz nedávno provedla podrobný průzkum funkčností mobilních bankovnictví jednotlivých bank působících na českém trhu...

Banka CREDITAS spouští API. Klientská data tak budou k dipozici FinTech společnostem a IT oddělením firemních klientů banky

Banka CREDITAS Třetí banka v ČR spustila API, které otevírá internetové bankovnictví a umožňuje jeho propojení s aplikacemi třetích stran. Touto bankou je nováček na trhu Banka CREDITAS, která se na banku...

všechny články v rubrice










   
 
Minutová půjčka
s RPSN od 5,9 %
Equa bank


ANO konto
Běžný účet zcela ZDARMA
ANO spořitelní družstvo


Equa bank
Užijte si pohodlí běžného účtu se zlatou kartou
Equa bank


Studentské Konto G2.2
nyní s bonusem 350 Kč za platný ISIC
Komerční banka


MůjÚčet od KB
za 0 Kč měsíčně s garancí kvality
Komerční banka




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz