Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Co musí banky udělat, aby v příštích letech zůstaly konkurenceschopné?

29.6.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva A.T.Kearney
  
  


Banky a jejich konkurenceschopnostEvropské retailové bankovnictví dosáhlo bodu zvratu, uvádí poradenská společnosti A.T. Kearney ve své letošní studii Radar retailového bankovnictví, která sleduje výkonnosti téměř 100 bankovních skupin, retailových bank a retailových bankovních divizí na 22 evropských trzích. Radar poskytuje komplexní přehled situace retailového bankovnictví v Evropě.


Letošní Radar retailového bankovnictví, vypracovaný poradenskou společností A.T.Kearney, popisuje předpoklady bank pro konkurenceschopnost v dalších letech. Přitom vychází ze zkušeností těch nejlepších evropských retailových bank. Jedním ze závěrů je i to, že existují velké regionální rozdíly mezi jednotlivými bankovními trhy.



Nejlepší banky procházejí digitalizací, nákladovou transformací a zjednodušují styk s klienty



Bankovní trh je v pohybu. Očekávání klientů rostou. Noví hráči s sebou přináší nové výzvy, úrokové sazby klesly na minimum a dohled a regulatorní požadavky dosáhly vrcholu. Jaké priority vidí Radar retailového bankovnictví pro banky v následujících letech?

Změnit rozložení nákladů



Změna nákladové báze vyžaduje komplexní přístup využívající všech možností, jak řídit náklady: optimalizace pobočkové sítě, industrializace provozních činností a značné zjednodušení IT. 

Připravit se na éru digitálního bankovnictví



Přechod k digitálnímu bankovnictví je pro řadu bank povinností již dnes. Ale takový přechod vyžaduje o trochu více, než jen pouhé zmenšení pobočkové sítě a vydání několika trendových aplikací. Digitální transformace musí začít shora a obsáhnout celou organizaci. Vyžaduje novou kulturu, která klade důraz na inovaci, podnikavost a odvahu nebát se udělat chybu. Navíc je třeba znát své silné stránky společně s vůlí vstoupit do partnerství tam, kde vlastní schopnosti přestávají stačit.

Zjednodušit tzv. klientský zážitek



Být skutečně orientovaný na klienty znamená postavit úplně všechno okolo potřeb klientů. Je nutné pomoci klientům lépe se rozhodovat. To znamená zakotvit jednoduchost, transparentnost a pohodlí do návrhu produktů a služeb. A to také zahrnuje vznik úplně nových klientských zážitků, podporovaných přesně danými standardy a perfektními službami okolo hlavních momentů v životě klienta.

Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde

Ponaučení hledejme u těch nejlepších



I v náročném prostředí loňského roku se několik bank odhodlalo k odvážným změnám, které buď už přímo ovlivnily jejich výsledky, nebo položily základní stavebními kameny pro budoucí úspěch.

Tyto banky například vytvořily výjimečné zákaznické zážitky a využily potenciál datové analytiky či znovuobjevily roli a správný formát svých poboček a optimalizovaly svůj provoz skrze aktivní využití outsourcingu.

Úspěšné banky také budují v rámci svého obchodního modelu celý ekosystém partnerství. Některé banky přistoupily k akvizicím, kterými doplnily své obchodní modely a místa svého působení.

Ty nejodvážnější banky přistoupily k nahrazení svých zastaralých bankovních systémů řešením „bank in a box“, které jim poskytuje mnohem vyšší flexibilitu. „Taková výměna je stále poměrně riskantní, ale banky, které takto investují již dnes, budou v lepší pozici pro soupeření na trhu v letech následujících,“ říká Peter Hewlett, partner A.T. Kearney a spoluautor této studie.

Přehled nejlepších nabídek v oblasti běžných účtů najdete zde

Rozdílné výsledky evropských bank podle regionální příslušnosti



Retailové banky v Evropě se stále pohybují na odlišných úrovních. Severské a švýcarské banky si stále drží čelní příčky, těží ze stabilních ekonomik a značné digitalizace společnosti. Stále však mají oblasti, na které se soustředí, jako například snižování průměrných provozních nákladů na klienta ve Švýcarsku nebo hledání nových zdrojů příjmů ve Skandinávii.

Výkonnost v západní Evropě se začíná rozcházet. Menší země, jako například Nizozemí, zastínily ty větší, jako je Francie a Německo. Retailové banky těží z nízkých úrokových sazeb a z nového zájmu o hypotéky a investiční produkty, nicméně provozní náklady zůstávají na vysoké úrovni a rostoucí počet FinTech start-upů začíná vstupovat do tradičního pole působnosti bank.

Jihoevropské banky udělaly v roce 2015 další velký krok k návratu do normálu. „Vyčištění úvěrových portfolií a přísná disciplína v hodnocení rizik se vyplácí a všechny země jsou zpět v černých číslech,“ říká Pedro Castro, partner A.T. Kearney a spoluautor této studie. Ambiciózní transformace současného stavu – snižování nadměrných nákladů, omezování pobočkových sítí, a digitalizace částí hodnotového řetězce – již probíhá, ale ziskovost zůstává na méně než polovině předkrizové úrovně.

Ve střední a východní Evropě se bankám nepodařilo dramaticky zlepšit loňskou výkonnost. Zpomalení tradičně nejvýkonnějších zemí, jako jsou Česká republika a Turecko, si vyžádalo svou daň. Region jako celek se stále potýká s vysokou měrou rezerv a opravných položek, ale marže na úrovni 20-25 % je atraktivnější než v západní Evropě.

V České republice studie pozorovala na většině ukazatelů změny pouze drobného rázu. V souladu s evropskými trendy došlo k významnějšímu poklesu pouze u rezerv a opravných položek. Rok 2015 byl prvním rokem, kdy studie zaznamenala nižší poměr nákladů k výnosům u slovenských bank než u jejich českých protějšků.


      
  


Související články:
Kampelička AKCENTA se mění na Československé úvěrní družstvo

ING Bank otevřela novou pobočku v Obchodním centru Chodov v Praze

MONETA Money Bank smění chorvatské kuny, eura, libru a dolary bez poplatku

Hospodářské výsledky bank v roce 2016. Zisk velkých bank zlepšil prodej podílů v karetní společnosti VISA

Z Cetelemu bude brzy digitální Hello bank. Stávající služby doplní do kompletní palety bankovních produktů



všechny články
Dále v rubrice

Kampelička AKCENTA se mění na Československé úvěrní družstvo

Československé úvěrní družstvo AKCENTA, spořitelní a úvěrní družstvo (ASUD) změnila k 1. červnu 2017 své oficiální jméno. Nově bude vystupovat jako Československé úvěrní družstvo. Společnost k rebrandingu prý přistoupila především kvůli zjednodušení svého pojmenování.

ING Bank otevřela novou pobočku v Obchodním centru Chodov v Praze

ING Bank - logo s tulipány Klienti ING Bank mohou nově zavítat do moderní pobočky v nákupním centru na Chodově. Kamenná pobočka, která je snadno dostupná přímo ze stanice metra Chodov, nabízí samoobslužnou zónu...

MONETA Money Bank smění chorvatské kuny, eura, libru a dolary bez poplatku

MONETA Money Bank Od 15. května do 31. srpna 2017 bude MONETA Money Bank nabízet směnu chorvatských kun bez poplatku...

Hospodářské výsledky bank v roce 2016. Zisk velkých bank zlepšil prodej podílů v karetní společnosti VISA

Výsledky bank v roce 2016 ČSOB a Komerční banka dnes vydaly informaci o výsledcích svého hospodaření za rok 2016. Obě banky byly v zisku, ale je třeba říci, že těžily z jednorázového příjmu za prodej svého podílu v karetní...

všechny články v rubrice










   
 
Běžný účet Air Bank
Jediný běžný účet s úrokem 1,0 %
Air Bank


Půjčka Air Bank
Výhodná půjčka vás odmění za včasné splácení
Air Bank


mHypotéka Light
Není nad výhodnou hypotéku!
mBank


MONETA Money Bank
Expres půjčka od 5,9 %
MONETA Money Bank


mPůjčka Plus
s úrokem 0 %
mBank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz