Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Co musí banky udělat, aby v příštích letech zůstaly konkurenceschopné?

29.6.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva A.T.Kearney
  
  


Banky a jejich konkurenceschopnostEvropské retailové bankovnictví dosáhlo bodu zvratu, uvádí poradenská společnosti A.T. Kearney ve své letošní studii Radar retailového bankovnictví, která sleduje výkonnosti téměř 100 bankovních skupin, retailových bank a retailových bankovních divizí na 22 evropských trzích. Radar poskytuje komplexní přehled situace retailového bankovnictví v Evropě.


Letošní Radar retailového bankovnictví, vypracovaný poradenskou společností A.T.Kearney, popisuje předpoklady bank pro konkurenceschopnost v dalších letech. Přitom vychází ze zkušeností těch nejlepších evropských retailových bank. Jedním ze závěrů je i to, že existují velké regionální rozdíly mezi jednotlivými bankovními trhy.



Nejlepší banky procházejí digitalizací, nákladovou transformací a zjednodušují styk s klienty



Bankovní trh je v pohybu. Očekávání klientů rostou. Noví hráči s sebou přináší nové výzvy, úrokové sazby klesly na minimum a dohled a regulatorní požadavky dosáhly vrcholu. Jaké priority vidí Radar retailového bankovnictví pro banky v následujících letech?

Změnit rozložení nákladů



Změna nákladové báze vyžaduje komplexní přístup využívající všech možností, jak řídit náklady: optimalizace pobočkové sítě, industrializace provozních činností a značné zjednodušení IT. 

Připravit se na éru digitálního bankovnictví



Přechod k digitálnímu bankovnictví je pro řadu bank povinností již dnes. Ale takový přechod vyžaduje o trochu více, než jen pouhé zmenšení pobočkové sítě a vydání několika trendových aplikací. Digitální transformace musí začít shora a obsáhnout celou organizaci. Vyžaduje novou kulturu, která klade důraz na inovaci, podnikavost a odvahu nebát se udělat chybu. Navíc je třeba znát své silné stránky společně s vůlí vstoupit do partnerství tam, kde vlastní schopnosti přestávají stačit.

Zjednodušit tzv. klientský zážitek



Být skutečně orientovaný na klienty znamená postavit úplně všechno okolo potřeb klientů. Je nutné pomoci klientům lépe se rozhodovat. To znamená zakotvit jednoduchost, transparentnost a pohodlí do návrhu produktů a služeb. A to také zahrnuje vznik úplně nových klientských zážitků, podporovaných přesně danými standardy a perfektními službami okolo hlavních momentů v životě klienta.

Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde

Ponaučení hledejme u těch nejlepších



I v náročném prostředí loňského roku se několik bank odhodlalo k odvážným změnám, které buď už přímo ovlivnily jejich výsledky, nebo položily základní stavebními kameny pro budoucí úspěch.

Tyto banky například vytvořily výjimečné zákaznické zážitky a využily potenciál datové analytiky či znovuobjevily roli a správný formát svých poboček a optimalizovaly svůj provoz skrze aktivní využití outsourcingu.

Úspěšné banky také budují v rámci svého obchodního modelu celý ekosystém partnerství. Některé banky přistoupily k akvizicím, kterými doplnily své obchodní modely a místa svého působení.

Ty nejodvážnější banky přistoupily k nahrazení svých zastaralých bankovních systémů řešením „bank in a box“, které jim poskytuje mnohem vyšší flexibilitu. „Taková výměna je stále poměrně riskantní, ale banky, které takto investují již dnes, budou v lepší pozici pro soupeření na trhu v letech následujících,“ říká Peter Hewlett, partner A.T. Kearney a spoluautor této studie.

Přehled nejlepších nabídek v oblasti běžných účtů najdete zde

Rozdílné výsledky evropských bank podle regionální příslušnosti



Retailové banky v Evropě se stále pohybují na odlišných úrovních. Severské a švýcarské banky si stále drží čelní příčky, těží ze stabilních ekonomik a značné digitalizace společnosti. Stále však mají oblasti, na které se soustředí, jako například snižování průměrných provozních nákladů na klienta ve Švýcarsku nebo hledání nových zdrojů příjmů ve Skandinávii.

Výkonnost v západní Evropě se začíná rozcházet. Menší země, jako například Nizozemí, zastínily ty větší, jako je Francie a Německo. Retailové banky těží z nízkých úrokových sazeb a z nového zájmu o hypotéky a investiční produkty, nicméně provozní náklady zůstávají na vysoké úrovni a rostoucí počet FinTech start-upů začíná vstupovat do tradičního pole působnosti bank.

Jihoevropské banky udělaly v roce 2015 další velký krok k návratu do normálu. „Vyčištění úvěrových portfolií a přísná disciplína v hodnocení rizik se vyplácí a všechny země jsou zpět v černých číslech,“ říká Pedro Castro, partner A.T. Kearney a spoluautor této studie. Ambiciózní transformace současného stavu – snižování nadměrných nákladů, omezování pobočkových sítí, a digitalizace částí hodnotového řetězce – již probíhá, ale ziskovost zůstává na méně než polovině předkrizové úrovně.

Ve střední a východní Evropě se bankám nepodařilo dramaticky zlepšit loňskou výkonnost. Zpomalení tradičně nejvýkonnějších zemí, jako jsou Česká republika a Turecko, si vyžádalo svou daň. Region jako celek se stále potýká s vysokou měrou rezerv a opravných položek, ale marže na úrovni 20-25 % je atraktivnější než v západní Evropě.

V České republice studie pozorovala na většině ukazatelů změny pouze drobného rázu. V souladu s evropskými trendy došlo k významnějšímu poklesu pouze u rezerv a opravných položek. Rok 2015 byl prvním rokem, kdy studie zaznamenala nižší poměr nákladů k výnosům u slovenských bank než u jejich českých protějšků.


      
  


Související články:
Cestovní ruch zažívá letos období konjunktury

Česká spořitelna zrušila za necelé čtyři roky 146 poboček - nejvíce v Praze

Počty bankovních poboček v posledních letech klesají

Česká spořitelna otevřela první větší pobočku nové koncepce. Najdete ji na Václavském náměstí v Praze

V průzkumu nejlepší zákaznické zkušenosti zvítězily tři banky



všechny články
Dále v rubrice

Cestovní ruch zažívá letos období konjunktury

Letadlo Cestovní kanceláře a agentury si po letech krize mnou ruce radostí. Prudký meziroční růst prodaných zájezdů může letos vyústit i v nový rekord v přijatých tržbách...

Česká spořitelna zrušila za necelé čtyři roky 146 poboček - nejvíce v Praze

Česká spořitelna Nedávno jsme psali, že Česká spořitelna otevřela střední pobočku vytvořenou podle nového konceptu pobočkové sítě, který počítá se třemi typy poboček - malými, středními a velkými (Flag Ships)...

Počty bankovních poboček v posledních letech klesají

Bankovní pobočky Klienti bank stále ve velké míře preferují osobní kontakt na pobočkách. I přesto bankovních poboček ubývá. Podle statistiky ČNB počet bankovních míst začal klesat v posledních 3 letech. Na konci minulého...

Česká spořitelna otevřela první větší pobočku nové koncepce. Najdete ji na Václavském náměstí v Praze

Česká spořitelna - nová pobočka Česká spořitelna dnes otevřela novou pobočku na Václavském náměsti v Praze. Jde o další pobočku nové koncepce. Tentokrát klienti mohou využívat pobočku s celým spektrem služeb od platebního...

všechny články v rubrice










   
 
Běžný účet Air Bank
Jediný běžný účet s úrokem 1,0 %
Air Bank


eKonto SMART
Chcete mít běžné bankovní služby zdarma?
Raiffeisenbank


RePůjčka pro konsolidaci
sníží vaše splátky třeba o 50 %
Equa bank


mKonto
Osobní účet bez zbytečných poplatků
mBank


mHypotéka Light
Není nad výhodnou hypotéku!
mBank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz