Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Co musí banky udělat, aby v příštích letech zůstaly konkurenceschopné?

29.6.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva A.T.Kearney
  
  


Banky a jejich konkurenceschopnostEvropské retailové bankovnictví dosáhlo bodu zvratu, uvádí poradenská společnosti A.T. Kearney ve své letošní studii Radar retailového bankovnictví, která sleduje výkonnosti téměř 100 bankovních skupin, retailových bank a retailových bankovních divizí na 22 evropských trzích. Radar poskytuje komplexní přehled situace retailového bankovnictví v Evropě.


Letošní Radar retailového bankovnictví, vypracovaný poradenskou společností A.T.Kearney, popisuje předpoklady bank pro konkurenceschopnost v dalších letech. Přitom vychází ze zkušeností těch nejlepších evropských retailových bank. Jedním ze závěrů je i to, že existují velké regionální rozdíly mezi jednotlivými bankovními trhy.



Nejlepší banky procházejí digitalizací, nákladovou transformací a zjednodušují styk s klienty



Bankovní trh je v pohybu. Očekávání klientů rostou. Noví hráči s sebou přináší nové výzvy, úrokové sazby klesly na minimum a dohled a regulatorní požadavky dosáhly vrcholu. Jaké priority vidí Radar retailového bankovnictví pro banky v následujících letech?

Změnit rozložení nákladů



Změna nákladové báze vyžaduje komplexní přístup využívající všech možností, jak řídit náklady: optimalizace pobočkové sítě, industrializace provozních činností a značné zjednodušení IT. 

Připravit se na éru digitálního bankovnictví



Přechod k digitálnímu bankovnictví je pro řadu bank povinností již dnes. Ale takový přechod vyžaduje o trochu více, než jen pouhé zmenšení pobočkové sítě a vydání několika trendových aplikací. Digitální transformace musí začít shora a obsáhnout celou organizaci. Vyžaduje novou kulturu, která klade důraz na inovaci, podnikavost a odvahu nebát se udělat chybu. Navíc je třeba znát své silné stránky společně s vůlí vstoupit do partnerství tam, kde vlastní schopnosti přestávají stačit.

Zjednodušit tzv. klientský zážitek



Být skutečně orientovaný na klienty znamená postavit úplně všechno okolo potřeb klientů. Je nutné pomoci klientům lépe se rozhodovat. To znamená zakotvit jednoduchost, transparentnost a pohodlí do návrhu produktů a služeb. A to také zahrnuje vznik úplně nových klientských zážitků, podporovaných přesně danými standardy a perfektními službami okolo hlavních momentů v životě klienta.

Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde

Ponaučení hledejme u těch nejlepších



I v náročném prostředí loňského roku se několik bank odhodlalo k odvážným změnám, které buď už přímo ovlivnily jejich výsledky, nebo položily základní stavebními kameny pro budoucí úspěch.

Tyto banky například vytvořily výjimečné zákaznické zážitky a využily potenciál datové analytiky či znovuobjevily roli a správný formát svých poboček a optimalizovaly svůj provoz skrze aktivní využití outsourcingu.

Úspěšné banky také budují v rámci svého obchodního modelu celý ekosystém partnerství. Některé banky přistoupily k akvizicím, kterými doplnily své obchodní modely a místa svého působení.

Ty nejodvážnější banky přistoupily k nahrazení svých zastaralých bankovních systémů řešením „bank in a box“, které jim poskytuje mnohem vyšší flexibilitu. „Taková výměna je stále poměrně riskantní, ale banky, které takto investují již dnes, budou v lepší pozici pro soupeření na trhu v letech následujících,“ říká Peter Hewlett, partner A.T. Kearney a spoluautor této studie.

Přehled nejlepších nabídek v oblasti běžných účtů najdete zde

Rozdílné výsledky evropských bank podle regionální příslušnosti



Retailové banky v Evropě se stále pohybují na odlišných úrovních. Severské a švýcarské banky si stále drží čelní příčky, těží ze stabilních ekonomik a značné digitalizace společnosti. Stále však mají oblasti, na které se soustředí, jako například snižování průměrných provozních nákladů na klienta ve Švýcarsku nebo hledání nových zdrojů příjmů ve Skandinávii.

Výkonnost v západní Evropě se začíná rozcházet. Menší země, jako například Nizozemí, zastínily ty větší, jako je Francie a Německo. Retailové banky těží z nízkých úrokových sazeb a z nového zájmu o hypotéky a investiční produkty, nicméně provozní náklady zůstávají na vysoké úrovni a rostoucí počet FinTech start-upů začíná vstupovat do tradičního pole působnosti bank.

Jihoevropské banky udělaly v roce 2015 další velký krok k návratu do normálu. „Vyčištění úvěrových portfolií a přísná disciplína v hodnocení rizik se vyplácí a všechny země jsou zpět v černých číslech,“ říká Pedro Castro, partner A.T. Kearney a spoluautor této studie. Ambiciózní transformace současného stavu – snižování nadměrných nákladů, omezování pobočkových sítí, a digitalizace částí hodnotového řetězce – již probíhá, ale ziskovost zůstává na méně než polovině předkrizové úrovně.

Ve střední a východní Evropě se bankám nepodařilo dramaticky zlepšit loňskou výkonnost. Zpomalení tradičně nejvýkonnějších zemí, jako jsou Česká republika a Turecko, si vyžádalo svou daň. Region jako celek se stále potýká s vysokou měrou rezerv a opravných položek, ale marže na úrovni 20-25 % je atraktivnější než v západní Evropě.

V České republice studie pozorovala na většině ukazatelů změny pouze drobného rázu. V souladu s evropskými trendy došlo k významnějšímu poklesu pouze u rezerv a opravných položek. Rok 2015 byl prvním rokem, kdy studie zaznamenala nižší poměr nákladů k výnosům u slovenských bank než u jejich českých protějšků.


      
  


Související články:
Fio banka má 700 tisíc klientů a je tak pátou největší bankou na trhu podle počtu zákazníků

ČSOB i Komerční banka byly za rok 2016 v zisku, k jehož výši jim pomohl prodej podílu ve VISA Europe

Air Bank propaguje růst počtu svých bankomatů novým video spotem

ČSOB jako první nabídne řešení EET pro e-shopy

Internetové finanční kyberútoky jsou časté, přesto málo myslíme na bezpečnostní opatření



všechny články
Dále v rubrice

Fio banka má 700 tisíc klientů a je tak pátou největší bankou na trhu podle počtu zákazníků

Fio banka Fio banka oznámila, že jejích služeb využívá už 700 000 osob. Je tak po České spořitelně, ČSOB, Komerční bance a MONETA Money Bank pátou největší tuzemskou bankou podle počtu klientů...

ČSOB i Komerční banka byly za rok 2016 v zisku, k jehož výši jim pomohl prodej podílu ve VISA Europe

Výsledky bank v roce 2016 ČSOB a Komerční banka dnes vydaly informaci o výsledcích svého hospodaření za rok 2016. Obě banky byly v zisku, ale je třeba říci, že těžily z jednorázového příjmu za prodej svého podílu v karetní...

Air Bank propaguje růst počtu svých bankomatů novým video spotem

Bankomaty Air Bank Air Bank ve čtvrtek 9. února spustila nový televizní spot. Nese pracovní název „Znesvěcení“ a upozorňuje diváky na rychle rostoucí síť bankomatů banky. Díky ní mohou klienti Air Bank vybírat peníze...

ČSOB jako první nabídne řešení EET pro e-shopy

ČSOB logo Od 1. března začne platit povinnost přihlásit se k elektronické evidenci tržeb pro všechny velkoobchody a maloobchody...

všechny články v rubrice










   
 
Termínovaný vklad ANO
Úroková sazba až 3,3 % ročně
ANO spořitelní družstvo


Termínovaný vklad CREDITAS
Úroková sazba až 2,5 % ročně
Banka CREDITAS


Převeďte si hypotéku
Získáte zajímavou sazbu už 12 měsíců předem
Equa bank


PRESTO Sloučení úvěrů
Ušetřete na splátkách při sloučení úvěrů
UniCredit Bank


mKonto
Osobní účet bez zbytečných poplatků
mBank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz