Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Co musí banky udělat, aby v příštích letech zůstaly konkurenceschopné?

29.6.2016  |  Zdeněk Bubák, zpráva A.T.Kearney
  
  


Banky a jejich konkurenceschopnostEvropské retailové bankovnictví dosáhlo bodu zvratu, uvádí poradenská společnosti A.T. Kearney ve své letošní studii Radar retailového bankovnictví, která sleduje výkonnosti téměř 100 bankovních skupin, retailových bank a retailových bankovních divizí na 22 evropských trzích. Radar poskytuje komplexní přehled situace retailového bankovnictví v Evropě.


Letošní Radar retailového bankovnictví, vypracovaný poradenskou společností A.T.Kearney, popisuje předpoklady bank pro konkurenceschopnost v dalších letech. Přitom vychází ze zkušeností těch nejlepších evropských retailových bank. Jedním ze závěrů je i to, že existují velké regionální rozdíly mezi jednotlivými bankovními trhy.

reklama

ING Konto - výhodný úrok a peníze stále k dispozicivíce
Termínovaný vklad - garantovaná úroková sazba až 2,5 % ročněvíce


Nejlepší banky procházejí digitalizací, nákladovou transformací a zjednodušují styk s klienty



Bankovní trh je v pohybu. Očekávání klientů rostou. Noví hráči s sebou přináší nové výzvy, úrokové sazby klesly na minimum a dohled a regulatorní požadavky dosáhly vrcholu. Jaké priority vidí Radar retailového bankovnictví pro banky v následujících letech?

Změnit rozložení nákladů



Změna nákladové báze vyžaduje komplexní přístup využívající všech možností, jak řídit náklady: optimalizace pobočkové sítě, industrializace provozních činností a značné zjednodušení IT. 

Připravit se na éru digitálního bankovnictví



Přechod k digitálnímu bankovnictví je pro řadu bank povinností již dnes. Ale takový přechod vyžaduje o trochu více, než jen pouhé zmenšení pobočkové sítě a vydání několika trendových aplikací. Digitální transformace musí začít shora a obsáhnout celou organizaci. Vyžaduje novou kulturu, která klade důraz na inovaci, podnikavost a odvahu nebát se udělat chybu. Navíc je třeba znát své silné stránky společně s vůlí vstoupit do partnerství tam, kde vlastní schopnosti přestávají stačit.

Zjednodušit tzv. klientský zážitek



Být skutečně orientovaný na klienty znamená postavit úplně všechno okolo potřeb klientů. Je nutné pomoci klientům lépe se rozhodovat. To znamená zakotvit jednoduchost, transparentnost a pohodlí do návrhu produktů a služeb. A to také zahrnuje vznik úplně nových klientských zážitků, podporovaných přesně danými standardy a perfektními službami okolo hlavních momentů v životě klienta.

Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Přehled celé nabídky spořicích účtů - zde

Ponaučení hledejme u těch nejlepších



I v náročném prostředí loňského roku se několik bank odhodlalo k odvážným změnám, které buď už přímo ovlivnily jejich výsledky, nebo položily základní stavebními kameny pro budoucí úspěch.

Tyto banky například vytvořily výjimečné zákaznické zážitky a využily potenciál datové analytiky či znovuobjevily roli a správný formát svých poboček a optimalizovaly svůj provoz skrze aktivní využití outsourcingu.

Úspěšné banky také budují v rámci svého obchodního modelu celý ekosystém partnerství. Některé banky přistoupily k akvizicím, kterými doplnily své obchodní modely a místa svého působení.

Ty nejodvážnější banky přistoupily k nahrazení svých zastaralých bankovních systémů řešením „bank in a box“, které jim poskytuje mnohem vyšší flexibilitu. „Taková výměna je stále poměrně riskantní, ale banky, které takto investují již dnes, budou v lepší pozici pro soupeření na trhu v letech následujících,“ říká Peter Hewlett, partner A.T. Kearney a spoluautor této studie.

Přehled nejlepších nabídek v oblasti běžných účtů najdete zde

Rozdílné výsledky evropských bank podle regionální příslušnosti



Retailové banky v Evropě se stále pohybují na odlišných úrovních. Severské a švýcarské banky si stále drží čelní příčky, těží ze stabilních ekonomik a značné digitalizace společnosti. Stále však mají oblasti, na které se soustředí, jako například snižování průměrných provozních nákladů na klienta ve Švýcarsku nebo hledání nových zdrojů příjmů ve Skandinávii.

Výkonnost v západní Evropě se začíná rozcházet. Menší země, jako například Nizozemí, zastínily ty větší, jako je Francie a Německo. Retailové banky těží z nízkých úrokových sazeb a z nového zájmu o hypotéky a investiční produkty, nicméně provozní náklady zůstávají na vysoké úrovni a rostoucí počet FinTech start-upů začíná vstupovat do tradičního pole působnosti bank.

Jihoevropské banky udělaly v roce 2015 další velký krok k návratu do normálu. „Vyčištění úvěrových portfolií a přísná disciplína v hodnocení rizik se vyplácí a všechny země jsou zpět v černých číslech,“ říká Pedro Castro, partner A.T. Kearney a spoluautor této studie. Ambiciózní transformace současného stavu – snižování nadměrných nákladů, omezování pobočkových sítí, a digitalizace částí hodnotového řetězce – již probíhá, ale ziskovost zůstává na méně než polovině předkrizové úrovně.

Ve střední a východní Evropě se bankám nepodařilo dramaticky zlepšit loňskou výkonnost. Zpomalení tradičně nejvýkonnějších zemí, jako jsou Česká republika a Turecko, si vyžádalo svou daň. Region jako celek se stále potýká s vysokou měrou rezerv a opravných položek, ale marže na úrovni 20-25 % je atraktivnější než v západní Evropě.

V České republice studie pozorovala na většině ukazatelů změny pouze drobného rázu. V souladu s evropskými trendy došlo k významnějšímu poklesu pouze u rezerv a opravných položek. Rok 2015 byl prvním rokem, kdy studie zaznamenala nižší poměr nákladů k výnosům u slovenských bank než u jejich českých protějšků.


      
  


Související články:
Banka CREDITAS spouští API. Klientská data tak budou k dipozici FinTech společnostem a IT oddělením firemních klientů banky

Komerční banka má na svých stránkách chatovací službu

Mohou technologičtí giganti jako Facebook v budoucnu ohrozit bankovní sektor?

Téměř třetina lidí by banku změnila, ale nakonec to udělají jen čtyři procenta klientů

Pátá největší banka co do počtu klientů - Fio banka - umožňuje posílat některé platby bez autorizace



všechny články
Dále v rubrice

Banka CREDITAS spouští API. Klientská data tak budou k dipozici FinTech společnostem a IT oddělením firemních klientů banky

Banka CREDITAS Třetí banka v ČR spustila API, které otevírá internetové bankovnictví a umožňuje jeho propojení s aplikacemi třetích stran. Touto bankou je nováček na trhu Banka CREDITAS, která se na banku...

Komerční banka má na svých stránkách chatovací službu

Komerční banka Od začátku října mohou klienti Komerční banky využívat chat, novou službu přístupnou z internetových stránek KB - www.kb.cz. Prostřednictvím tohoto moderního komunikačního nástroje...

Mohou technologičtí giganti jako Facebook v budoucnu ohrozit bankovní sektor?

iPhone_tisicovka Společnost AUKA, která je technologickým průkopníkem mobilních plateb v Norsku, si nechala vyhotovit průzkum o připravenosti bankéřů z 15 evropských zemí

Téměř třetina lidí by banku změnila, ale nakonec to udělají jen čtyři procenta klientů

Změna banky Česká bankovní asociace (ČBA) po roce zjišťovala, jak jsou klienti spokojeni se svou bankou. Většina ze zákazníků českých bank je spokojena, je to 80 %. Nicméně na druhé straně existuje 30 % těch...

všechny články v rubrice










   
 
Půjčka Air Bank
Výhodná půjčka vás odmění za včasné splácení
Air Bank


Minutová půjčka
s RPSN od 5,9 %
Equa bank


Equa bank
Užijte si pohodlí běžného účtu se zlatou kartou
Equa bank


eMax Plus
Spořicí účet s výhodným úrokem
mBank


PRESTO Sloučení úvěrů
Ušetřete na splátkách při sloučení úvěrů
UniCredit Bank




Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz