Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jak nakoupit vánoční dárky a neohrozit svůj bankovní účet?

18.12.2015  |  Zdeněk Bubák
  


Česká spořitelnaV předvánoční době ve snaze udělat našim nejbližším radost kupujeme dárky, ať již v kamenných, nebo online obchodech. Jak za ně zaplatit, ale zároveň se nevystavit zbytečnému riziku? Nabízíme pár tipů od České spořitelny, na co si dát pozor při platbě kartou, využívání internetbankingu a používání bankomatů. Na konci článku najdete i dvě desatera pro platby kartou a pro bezpečný internetbanking.



Platby kartou



Zákazníci mají možnost i v internetových obchodech platit kreditní, nebo debetní kartou. S platebními kartami některých bank včetně České spořitelny, ČSOB a Komerční banky mohou klienti na internetu platit ještě bezpečněji pomocí služby 3D Secure – zabezpečené platby kartou na internetu, díky které jsou platby kartou v zabezpečeném internetovém obchodě chráněny ještě jednorázovým SMS kódem.

Pomoc při reklamaci zboží ze strany ČS



Pokud měl klient při nákupu problém s internetovým obchodem, kvalitou, kvantitou nebo druhem zaplaceného zboží či služby a obchodník odmítl reklamaci řešit, Česká spořitelna mu pomůže. V rámci reklamačního řízení obchod banka kontaktuje a celou záležitost prošetří. Výsledkem pak je buď dodržení podmínek nákupu obchodníkem, nebo vrácení peněz na účet klienta. Za klienta tak například banka vyřeší, když se zaslané zboží liší od popisu na webu, je poškozené nebo jde o padělek nebo když klient zboží vůbec neobdrží, obchodník nedodrží termín dodání a podobně.

Platí-li klient kartou, může banku požádat o pomoc s reklamací v následujících případech:
  • zboží se liší od popisu na webu, je poškozené, nebo obdržel padělek
  • zboží neobdržel
  • obchodník nedodržel domluvený termín dodání (vánoční dárky, vstupenky atd.)
  • koupil si letenku a letecká společnost zkrachovala nebo vstupenku na akci, která se nekonala
  • obchodník nedodal všechno objednané zboží
  • obchodník začal pravidelně strhávat peníze z účtu bez souhlasu klienta
K úspěšnému vyřešení reklamace takové platby se stačí spojit s obchodníkem a upozornit ho na vzniklý problém. Když obchodník odmítne reklamaci řešit nebo vůbec nereaguje, klient může podat reklamaci na takovou platbu v České spořitelně. Každý měsíc se na Českou spořitelnu takto obrátí zhruba 500 klientů.


Internetbanking



Klienti by měli dodržovat základní bezpečnostní pravidla. Především to znamená nesdělovat třetím osobám identifikační údaje k internetovému bankovnictví, přeposílat bezpečnostní kódy v SMS a do internetového bankovnictví se vždy přihlašovat z oficiální zabezpečené stránky (stránka označená zámečkem v adresovém řádku).

Nejslabším článkem při používání internetového bankovnictví bohužel i nadále zůstává koncový uživatel: úspěšnost útoků má na svědomí především neznalost zásad správného chování na internetu a nedostatečně chráněný počítač.

Pár bezpečnostních pravidel pro internetbanking

  • nepřihlašovat se do služby z neznámých nebo veřejně dostupných počítačů
  • chránit své přihlašovací údaje
  • nestahovat do svých počítačů soubory z neznámých zdrojů
  • věnovat pozornost aktuálnímu antivirovému zabezpečení svého počítače
Obecně mezi nejčastější typ útoků patří tzv. phishing. Jedná se o podvodné emaily, kterými chtějí podvodníci od lidí získat přístupové údaje do internetového bankovnictví. V některých případech obsahují infikované přílohy, ve kterých jsou distribuovány různé typy malware. Přibývá také podvodů přes Facebook. Pachatelé se jeho prostřednictvím snaží vylákat přihlašovací údaje k internetovému bankovnictví klienta a z něj pak následně vyčerpat jeho peníze. V poslední době pachatelé díky takto získaným údajům zřizují klientům přes internetové bankovnictví úvěrové produkty, ze kterých následně peníze vyberou.

Bankomaty



Být obezřetní při výběru peněz z bankomatu se vyplatí po celý rok, ale v období předvánočního shonu a silvestrovských oslav to platí dvojnásob. Snížené pozornosti se totiž snaží využít i podvodníci, kteří se prostřednictvím takzvaného skimmingu snaží bankomaty zneužít k nelegálnímu pořizování dat platebních karet. Kontrolujte vzhled zelených, takzvaných FDI prostředků, do kterých se zasouvají platební karty pro využití funkcí bankomatů. Je potřeba se také podívat, zda u nebo na bankomatu není nastražená skrytá technika k pořizování videozáznamů zadávaných PIN kódů. Ta bývá umísťována v okolí klávesnice nebo výše nad ní.

Pokud klient zjistí přítomnost nelegální techniky na bankomatu, je třeba kontaktovat klientské centrum banky nebo policii.

Před skimmingem varuje i Policie ČR, která na tomto videu názorně ukazuje odstraňování skimovacího zařízení z jednoho z bankomatů České spořitelny:

Jak upravují podvodníci bankomat?
Autor: Policie ČR


Desatero správného používání platební karty



1) Chránit se začínáte již při převzetí karty

Při převzetí kartu ihned podepište a pořiďte si kopii podepsaného podpisového proužku.

2) Karta je pouze Vaše

Kartu nikomu nepůjčujte, porušovali byste tak obchodní podmínky. Držení karty neoprávněnou osobou zakládá podstatu trestného činu.

3) Chraňte PIN


PIN nikomu nesdělujte - ani rodinným příslušníkům, zaměstnancům banky či orgánům policie. V žádném případě si PIN nepište na kartu.

4) Při použití bankomatu buďte opatrní

Při zadávání PIN při výběru z bankomatu dbejte na to, aby nikdo za Vašimi zády nemohl PIN odpozorovat.

Zásadně si u bankomatu nenechte od nikoho radit a řiďte se pouze pokyny na obrazovce. Nikdo nemá právo Vaši operaci přerušit. Obsluha bankomatu, která doplňuje hotovost, zásadně nikdy nevstupuje do transakcí klientů.

Vybranou hotovost i kartu ihned uschovejte. Používáte-li bankomat v noci, vyberte si takový, který je dobře osvětlen.

5) Poškozená karta přestává sloužit

Je nezbytné chránit magnetický proužek karty před mechanickým poškozením (poškrábáním) a před zmagnetizováním. Ke zmagnetizování může dojít např. mobilním telefonem, magnetickým zapínáním kabelek, počítačem.

6) Ztrátu karty je třeba odhalit co nejdříve 

Karta by měla být uložena odděleně od osobních dokladů a tak, aby byla maximální pravděpodobnost, že její ztrátu co nejdříve odhalíte. Pravidelně kontrolujte, zda je na svém místě.

7) Při placení kartou buďte pozorní


Při placení kartou sledujte personál obchodu; zejména dbejte na to, aby k jedné platbě byl vyhotoven pouze jeden prodejní doklad. Personál prodejny či restaurace by neměl s kartou odcházet. Pokud se tak stane, máte právo žádat navrácení karty a provedení transakce pod svým dohledem. Každý seriózní obchodník či restaurace Vám bez problémů vyhoví. Zkontrolujte, zda Vám personál vrátil skutečně Vaši kartu.

8) Nákupy bez návštěvy obchodu šetří čas, ale zvyšují riziko

Při poštovní nebo telefonické objednávce (tzv. MO/TO) nebo při použití karty pro placení prostřednictvím internetu je nutná maximální obezřetnost. V případě jakýchkoli pochybností o obchodníkovi raději zvolte jiný způsob úhrady než platební kartou.

9) Sledujte své výpisy z účtu


Pravidelně kontrolujte výpisy z účtu. Při jakékoli nesrovnalosti neprodleně informujte banku, která Vám kartu vydala, a požádejte o prověření transakce (předložení prodejního dokladu od obchodníka). Máte-li pocit, že při placení kartou nebo při výběru z bankomatu nebylo vše v pořádku, raději si co nejdříve zkontrolujte stav účtu.

10) Pokud dojde k nejhoršímu, jednejte co nejrychleji


Při ztrátě nebo odcizení karty je nutno ji ihned zablokovat. Ke své kartě se chovejte vždy se stejnou pozorností jako ke svým penězům!

Desatero bezpečného používání internetbankingu



1) Chraňte si svoje bezpečnostní údaje

a) Heslo - Nikdy nesdělujte svoje bezpečnostní údaje dalším osobám a nevkládejte je do aplikací, pokud nemáte jistotu, že pracujete na stránkách www.servis24.cz nebo www.business24.cz. Nastavte si silné heslo (mělo by obsahovat velká i malá písmena, číslice i speciální znaky) a pravidelně ho měňte. Heslo do internetového bankovnictví by mělo být odlišné od hesel do jiných aplikací.

b) Certifikát - Nenechávejte vaši čipovou kartu s klientským certifikátem ve čtečce čipových karet, pokud neprovádíte bankovní operace. Čipová karta je potřeba pouze pro přihlášení a autorizaci transakcí.

c) Autorizační SMS – Každá autorizační SMS zpráva obsahuje nejen unikátní kód, jehož zadáním potvrdíte prováděnou transakci, ale také detailní informace k dané transakci. Před zadáním kódu proto dbejte na důslednou kontrolu uvedených údajů a potvrďte si tak, že se jedná  o vámi zadanou transakci.

2) Nereagujte na podvodné emaily

Nereagujte na e-mailové zprávy, které jste obdrželi od neznámých adresátů, nebo zprávy s podezřelým názvem či obsahem. Soustřeďte se také na správnou gramatiku e-mailových zpráv, podvodné e-maily většinou obsahují gramatické chyby.

a) Pokud takový podvodný e-mail obdržíte, neodpovídejte na něj, neklikejte na vložené odkazy, neotevírejte přílohy. Mějte na paměti, že žádná banka nikdy neoslovuje klienty v otázkách bezpečnosti e-mailem, proto nikdy nesdělujte své osobní ani bezpečnostní údaje v rámci reakce na obdrženou e-mailovou zprávu.

b) Neklikejte na odkazy v e-mailech od neznámých či podezřelých odesílatelů a nezadávejte svoje citlivé údaje.

3) Neotevírejte neznámé odkazy na cizí servery

Při práci na internetu neotevírejte odkazy na neznámé servery (např. s erotickým obsahem) a ty, se kterými se setkáte v nevyžádaných e-mailech.

4) Chraňte svůj počítač i mobilní telefon

Vaše zařízení je důležitý bezpečnostní prostředek při komunikaci s internetovým bankovnictvím, a proto byste jej měli pečlivě chránit a dodržovat základní pravidla.

a) Pravidelně aktualizujte svůj operační systém a internetový prohlížeč - instalujte  bezpečnostní záplaty a balíčky, které výrobce doporučuje.

b) Instalujte si aplikace výhradně z oficiálních obchodů - Nikdy neinstalujte do svých počítačů programy ze zdrojů, které nemáte prověřeny. Při instalaci aplikací do svých mobilních telefonů, stahujte aplikace pouze z oficiálních obchodů (App store, Google play a Windows phone strore).

5) Přistupujte do internetového bankovnictví výhradně ze svého počítače

Nikdy nepřistupujte k Internetovému bankovnictví z neznámých počítačů nebo z počítačů v internetových kavárnách či v jiných veřejných místech. Používejte přihlášení do svého počítače s přístupem bez administrátorských práv (nastavení práv ověříte Nabídka Start – Ovládací panely – Uživatelské účty).

Ověřte si, že se přihlašujete ke stránkám banky. Po otevření přihlašovací stránky zkontrolujte, že se vám v adresním řádku v horní části internetového prohlížeče zobrazuje např. u internetbankingu České spořitelny adresa https://www.servis24.cz/ (pro SERVIS 24), https://www.business24.cz/ (pro BUSINESS 24). Obdobně postupujte i u jiné banky. Zkontrolujte si v adresním řádku po kliknutí na zámeček v zeleně podbarvené části řádku, že se zobrazí informace o certifikovaném zabezpečení dané služby.

6) Využívejte antivirový program i osobní firewally


Na svůj počítač i „chytrý“ mobilní telefon si nainstalujte antivirový program.  Aby antivirový program mohl plnit svou funkci, pravidelně jej aktualizujte (i několikrát denně). Zastaralý antivirový program je neúčinný!

Většina podporovaných operačních systémů již nabízí nástroj „osobní firewall“. Nevypínejte tento nástroj, chrání vás při komunikaci na internetu.

7) Využívejte ochranu proti spamu

Používejte ke své e-mailové schránce ochranu proti spamu. Je možné použít ještě další ochranné nástroje – označované jako antispyware, antiadware a podobně.

8) Nastavte si upozornění o platbách ve svém internetovém bankovnictví

Aktivujte si zasílání informačních SMS zpráv s pohybem na svém účtu. Budete tak mít informaci o každém pohybu na svém účtu. Kontrolujte si poslední úspěšné přihlášení do internetového bankovnictví.

9) Pravidelně sledujte informace o bezpečnosti

10) Mějte správně nastavený váš „chytrý“ mobilní telefon

„Chytrý“ telefon obsahuje operační systém a je tedy nutné u těchto moderních typů telefonu brát větší obezřetnost i na bezpečnost.

Nepoužívejte programové úpravy svého chytrého mobilního telefonu, které umožňují plný administrátorský přístup (jedná se o úpravy typu: jailbraik (pro iOS = iPHONE), root (pro Android = SAMSUNG Galaxy, NEXUS, a mnoho dalších).
 
Doporučení: u telefonů se systémem android zakažte „instalaci z neznámých zdrojů“. Touto úpravou si zajistíte, že si stahujete a instalujete aplikace pouze z oficiálního úložiště.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Online účet založíte jak pro firmu, tak i pro děti

Obrázek: Muž u notebooku Pro koho je možné založit účet online? Kromě klasické nabídky pro fyzické osoby umožňuje od poloviny března Raiffeisenbank zakládat účty online právnickým osobám. Dále mohou klienti mBank otevřít běžný účet pro své děti bez nutnosti navštívit pobočku...

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

Odměna až 24 000 Kč nebo televize. Jaké jsou nové odměny bank?

Obrázek:Běžné účty slevy a bonusy UniCredit Bank nabízí až 24 000 Kč při sjednání nové půjčky. Air Bank spouští svět výhod Unity. Jaké výhody a odměny nabízejí banky v dubnu? Přehled slev a bonusů najdete v našem článku...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz