Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Novinky v daňové oblasti a změny povinností vůči státu v roce 2016

10.12.2015  |  Zdeněk Bubák, zpráva od společnosti Tax Vision a dalších
  


Daně, zákony - 2016Jaké daňové a další novinky v povinnostech vůči státu přinese rok 2016? Plátcům DPH za nepodání nového kontrolního hlášení budou hrozit až desetitisícové pokuty. Slibovaná elektronická evidence tržeb však od ledna nebude. Dva roky starý občanský zákoník čeká novela. Kampeličky čekají tvrdší podmínky pro jejich podnikání.



Novinky pro plátce DPH



Od začátku roku 2016 čekají na plátce DPH tři podstatné změny.

První změnou pro plátce DPH je, že jsou povinni od roku 2016 podávat kromě daňového přiznání k DPH také kontrolní hlášení.

Druhou změnou je, že od ledna 2016 musí všichni plátci DPH podávat přiznání elektronicky, protože dosud existující výjimka pro fyzické osoby přestává platit.

Třetí novinka se týká DPH z prodeje nemovitosti a odborníci je nazývají pojmem „Reverse Charge“. Změna spočívá v tom, že DPH z prodeje nemovitosti bude od příštího roku platit kupující. 

„Dosavadní praxe byla ta, že DPH z prodeje nemovitosti platil prodávající. Kupující tedy původnímu majiteli zaplatil jak kupní cenu nemovitosti i DPH, jejíž odpočet mu následně vracel finanční úřad. Celá transakce byla zdlouhavá a neúměrně zatěžovala výměnu peněz mezi oběma subjekty – jejich cash flow. Od Nového roku bude DPH z prodeje nemovitosti odvádět kupující, který zároveň uplatní nárok na odpočet daně. Tím se celý proces zjednoduší a zkrátí,“ vysvětlila přínos novely zákona daňová poradkyně Blanka Štarmanová ze společnosti TaxVision.


Povinnost podávat elektronicky kontrolní hlášení a přiznání k dani z přidané hodnoty se týká všech plátců DPH. Celkově jde zhruba o 500 000 plátců. V současnosti podává přiznání k DPH v papírové podobě zhruba 100 000 fyzických osob. Elektronická komunikace s finančním úřadem zatím nebyla povinná pro živnostníky, jejichž obrat za předcházejících dvanáct měsíců nepřesáhl šest milionů korun, a přitom neměli jinou povinnost posílat podání elektronicky.

Právnické osoby a živnostníci, kteří platí DPH měsíčně, musí kontrolní hlášení podat vždy do 25. dne následujícího měsíce. První kontrolní hlášení tak musí podat do 25. února 2016.

Živnostníci, kteří mají zdaňovací období čtvrtletní, podávají hlášení čtvrtletně. Poprvé tak budou muset učinit příští rok do 25. dubna.

Podle odhadů Finanční správy České republiky vzrostou po zavedení kontrolního hlášení daňové příjmy asi o 10 miliard korun ročně.

Těm, kteří kontrolní hlášení nepodají, hrozí až desetitisícové pokuty. Pokud plátce nepodá kontrolní hlášení, ale svou chybu napraví ještě před výzvou finančního úřadu, bude mu udělena fixní pokuta 1 000 korun. Pokud tak učiní až po výzvě, dostane pokutu 10 000 Kč. Jestliže nepodá hlášení ani na základě výzvy finančního úřadu, zaplatí pokutu 50 000 Kč. Ve výjimečných případech pak bude moci sankce dosáhnout až půl milionu korun.

Vyřešte si vztah s účetní firmou



Vzhledem k těmto přísným a vysokým sankcím je na místě řešit otázku zodpovědnosti za případné chyby. Pokud se o účetnictví stará podnikatel sám, zodpovídá si také za včasné a správné podání kontrolního hlášení. Jiná situace ale nastává v případě, že firma spolupracuje s účetní společností. „Zákonnou odpovědnost za nepodání kontrolního hlášení či podání s nedostatky vůči správci daně nese vždy plátce DPH. Záleží pak na smluvním ujednání mezi klientem a poradenskou firmou, v jakém rozsahu odpovědnost zpracovatel kontrolního hlášení přebírá. Případné pokuty, penále a jiné škody tedy musí poradenská firma uhradit, pokud za jejich vznik nese smluvní odpovědnost,“ vysvětluje Josef Pomrhonc, daňový poradce ze společnosti KODAP. Pokud firma spolupracuje s externí účetní společností, je tak důležité si smluvně definovat zodpovědnost za případné chyby v kontrolním hlášení a kdo ponese náklady na práci s jejich odstraněním.

V první řadě je však důležité si u dodavatele účetního programu ověřit, že s kontrolním hlášením pracuje a že umožní funkčnost otestovat s dostatečným časovým předstihem. Ještě před ostrým provozem lze využít také testovací prostředí na portálu Finanční správy.

Kalkulačka Vám odpoví, která banka nabízí účet s nejnižšími poplatky - zde
Přehled celé nabídky bankovních účtů - zde

Elektronická evidence tržeb od ledna nebude



Podle odborníků se dá předpokládat, že se elektronická evidence tržeb postupně dostane do praxe až v průběhu roku 2016, a to alespoň pro některé skupiny podnikatelů.

„V první etapě půjde zejména o restaurace a hotely, následně pak o maloobchody a velkoobchody a v dalších etapách začne povinnost elektronické evidence tržeb platit i pro ostatní podnikatelské činnosti. V praxi bude elektronická evidence znamenat povinnost podnikatele pořídit si potřebné technické a IT vybavení. Vzhledem k tomu, že tato povinnost bude platit pro převážnou většinu tržeb, budou se registrační pokladny týkat naprosté většiny podnikatelů,“ vysvětlil Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Povinnost vyšších kapitálových rezerv může zlikvidovat některé kampeličky



V Česku funguje celkem 11 družstevních záložen. Změny, které začnou platit od ledna 2016, jejich počet pravděpodobně ještě sníží.

Dřívější problémy kampeliček příliš neovlivnily jejich popularitu u českých střadatelů. Uloženo v nich mají kolem 15 miliard korun. Plánované změny by dokonce měly důvěru lidí v družstevní záložny ještě posílit.

„Po významných legislativních změnách v roce 2015, kdy družstevní záložny mohou poskytovat své služby a produkty už jen svým členům a musely zdvojnásobit odvody do Fondu pojištění vkladů, přicházejí další změny.

Od 1. ledna 2016 vstoupí v platnost především podrobná úprava týkající se tvorby kapitálových rezerv. Tyto změny povedou kampeličky k větší míře obezřetného podnikání. Družstevní záložny tak budou muset vytvářet větší rezervní položky sloužící k ochraně před výkyvy jejich podnikání,“ popsal advokát Jiří Švihla, likvidátor WPB Capital.

V roce 2016 však počet družstevních záložen může kvůli nutnosti vytváření kapitálových rezerv ještě klesnout. „V některých případech vyšší kapitálové rezervy posílí stabilitu družstevní záložny. Je však možné, že nastanou i případy, kdy příslušné rezervy kampelička nebude v plném rozsahu schopná tvořit, což ve svých důsledcích může vést až k likvidaci. Obecně tyto změny nesporně přispějí v budoucnu k větší důvěře ve stabilitu družstevních záložen, které budou způsobilé tyto rezervy tvořit,“ řekl Jiří Švihla.

Další změny by měly nastat v roce 2018, kdy družstevních záložen v Česku opět zřejmě ubude. „Pokud po 1. lednu 2018 bilanční suma družstevní záložny přesáhne pět miliard korun, bude se muset přeměnit na banku, nebo rezignovat na svůj růst. Proto se již některé družstevní záložny nyní připravují na transformaci na banku, jako je Záložna CREDITAS nebo Moravský peněžní ústav.

Zavést by se v budoucnu také měl limit úvěrů poskytnutých jednomu členovi družstva či členům, kteří jsou osobami blízkými, nebo členům ekonomicky spjatým nad 30 milionů korun. Pro smlouvy uzavřené před tímto datem bude platit tříleté přechodné období. Od roku 2018 bude platit také pravidlo minimální výše základního členského vkladu ve výši tisíc korun.

Novela občanského zákoníku



Teprve začátkem roku 2014 vstoupil v platnost Nový občanský zákoník. Ministerstvo spravedlnosti už ale chystá jeho novelu. Ta by měla začít platit od července 2016.

„Cílem je odstranit některé konfliktní situace. Změny by se měly dotknout například pracovní smlouvy uzavřené nezletilými. Stav by se měl vrátit před účinnost Nového občanského zákoníku. Opět by tak mělo být možné, aby byla pracovní smlouva uzavřena ještě přede dnem, kdy nezletilý ještě neukončil povinnou školní docházku, ale den nástupu do práce by musel být sjednaný nejdříve ke dni, kdy ji ukončí,“ popsal Jiří Hartmann z advokátní kanceláře Hartmann, Jelínek, Fráňa a partneři.

Zvýšení minimální mzdy



Minimální mzdu pobírají podle údajů ministerstva práce 2,3 procenta pracujících. Zaměstnanci si od ledna přilepší o 700 korun. S účinností od 1. ledna 2016 dojde ke zvýšení minimální mzdy z 9 200 korun na 9 900 korun. V hodinové sazbě se pak jedná o zvýšení z 55 na 58,70 korun. Změny se také dotknou nejnižší zaručené mzdy, kdy dojde k jejímu zvýšení v návaznosti na zvýšení minimální mzdy.

Změny v zákoníku práce už platí



Rozsáhlá novela zákoníku práce začala platit už v říjnu tohoto roku. „Obsahem novely je zejména úprava problematiky odškodnění zaměstnance v případě pracovních úrazů a nemocí z povolání. Nejpodstatnější změnou je navýšení hodnoty jednoho bodu odškodnění u bolestného a ztížení společenského uplatnění ze 120 na 250 korun. Novela zákoníku práce také stanovuje, že jednorázové odškodnění pozůstalých se bude nově vztahovat i na registrovaného partnera,“ uvedl Jiří Hartmann.

Shrnutí změn, které čekají na firmy a podnikatele v roce 2016



  • Kontrolní hlášení – každý plátce DPH bude mít povinnost podávat kontrolní hlášení. Jde o nový druh daňového přiznání poskytované měsíčně či čtvrtletně, kde budou uvedeny údaje z daňových dokladů a dalších dokumentů o nakládání se zbožím nebo službami. Podává se pouze elektronicky.
  • Minimální mzda – měsíční minimální mzda vzroste z 9 200 na 9 900 Kč, základní hodinová sazba se zvýší z 55 na 58,70 Kč. 
  • Sazby sociálního a zdravotního pojištění – živnostníkům a drobným podnikatelům se zvýší minimální zálohy za sociální a zdravotní pojištění. Z kapsy budou muset vytáhnout o 660 Kč více.
  • Kategorie podniků – novela zákona o účetnictví přináší novou kategorizaci účetních jednotek: mikro, malé, střední a velké. Rozdělení bude probíhat podle hodnoty aktiv firmy, čistého obratu a průměrného počtu zaměstnanců. Nové kategorizaci budou podléhat i takzvané konsolidační skupiny, což změní účetní závěrky firem a přibude povinných auditů.
  • Pokuta za e-tiskopis – stát ukončí benevolenci pro ty, kdo mají povinnost komunikovat s úřady prostřednictvím datových schránek a dosud tak neučinili. Úředníci již praxi klasických e-tiskopisů nebudou tolerovat a budou rozdávat více dvoutisícových pokut.
  • Reverse charge – režim, při kterém se přenáší daňová povinnost z dodavatele na odběratele, bude zaveden i u prodeje nemovitostí. Platí pro dodávky, kde je částka na jednom dokladu vyšší než 100 tisíc Kč v základu daně. 
  • Jednoduché účetnictví – do zákona se vrací jednoduché účetnictví. Mohou jej využívat za zvláštních podmínek různé subjekty, jedná se především o spolky, odbory, církve.
  • Nároky na auditory – auditor už se nebude vyjadřovat zvlášť k účetní závěrce a k výroční zprávě ve dvou oddělených dokumentech. Nově vypracuje pouze jednu zprávu o auditu, která bude součástí výroční zprávy. Změna má dopad na harmonogram sestavování výroční zprávy.
  • Přecenění zásob – mění se způsob, jakým se oceňují zásoby vlastní výroby. Podniky budou muset změnit své kalkulace a rozhodnout, které náklady do výpočtu zahrnou.
  • Nové evropské dotace – v příštím roce budou moci podniky žádat o evropské dotace už jen z nového programovacího období 2014 až 2020. Je pro ně připraveno 116 miliard korun.


      
  





všechny články
Dále v rubrice

Online účet založíte jak pro firmu, tak i pro děti

Obrázek: Muž u notebooku Pro koho je možné založit účet online? Kromě klasické nabídky pro fyzické osoby umožňuje od poloviny března Raiffeisenbank zakládat účty online právnickým osobám. Dále mohou klienti mBank otevřít běžný účet pro své děti bez nutnosti navštívit pobočku...

Vyplatí se platit nájem, nebo splácet hypotéku?

Obrázek: Dům a smlouva Řada rodin se rozhoduje mezi bydlením v nájmu a pořízením vlastního domova na hypotéku. Obě možnosti mají své výhody i nevýhody. Z pohledu budování majetku je vždy výhodnější pořízení vlastní nemovitosti na hypotéku. Při rozhodování mezi nájemním bydlením...

Platby na kontakt: hodně klientů, málo plateb

Obrázek: Žena s mobilem v ruce Snazší posílání peněz mezi lidmi pomocí telefonního čísla namísto čísla bankovního účtu už půl roku umožňuje služba Platby na kontakt. Za tu dobu se do ní přihlásilo půl milionu klientů šestice bank, které tento typ transakcí umožňují...

Digitalizace bank - co si nově můžete sjednat online?

Obrázek: Digitalizace Banky svým klientům stále více nabízejí možnost sjednání produktů a služeb z pohodlí domova. Novinky v online sjednání představila Raiffeisenbank a ČSOB. Raiffeisenbank umožňuje od poloviny března právnickým osobám zakládat účty online a klienti ČSOB...

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz