Finparáda Vám pomůže vybrat ten nejvhodnější finanční produkt
Bankovní účtySpořenípenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte sibanky ...

Jak stavební spořitelny naloží se starými smlouvami s vysokými úroky?

31.1.2014  |  Zdeněk Bubák
  


Vysoké úrokové sazby u starých smluv o stavebním spořeníV poslední době se občas v médiích objevila informace, že se některá ze stavebních spořitelen snaží řešit problém starých smluv o stavebním spoření uzavřených s klienty za podmínky vysokého úročení jejich vkladů. Jelikož úrokové sazby v poslední době klesly na minimální úroveň, jsou takovéto smlouvy pro stavební spořitelny nevýhodné.


Zeptali jsme se tedy všech stavebních spořitelen, které na českém trhu působí, jak tento problém hodlají řešit. Z jednotlivých odpovědí vyplývá, že se spořitelny snaží své klienty přesvědčit, aby přešli na některý z aktuálních tarifů, které mají nižší úročení než dříve uzavřené smlouvy, avšak za výhodnějších podmínek, než by měl nový klient (úprava staré smlouvy nebo nová smlouva bez poplatku či s nižším poplatkem za uzavření). Pokud klienti nesouhlasí, je jim smlouva vypovězena, což nastává podle stavebních spořitelen jen ve výjimečných případech.

Podělte se s našimi čtenáři o své zkušenosti se stavebními spořitelnami v Diskusi k tomuto článku.

V dalším textu uvádíme doslovné odpovědi, které jsme od jednotlivých stavebních spořitelen obdrželi.

Otázka: Jak vaše stavební spořitelna jedná s klienty, kteří mají staré smlouvy s vysokým úročením?


Pozn: Stavební spořitelny by mohly situaci řešit například nabídkou přechodu na jiné tarify, nabídkou nižšího úročení, vyššími poplatky, ukončením smlouvy apod.


Českomoravská stavební spořitelna

Pokud klient pravidelně spoří, a tím plní podmínky sjednané ve smlouvě o stavebním spoření, smlouva mu se stejným zúročením běží dál. Pokud klient pravidelně nespoří, dostal od ČMSS nabídku přejít do aktuálních tarifů – sjednání následné smlouvy s prémií. Pokud klient ani na jednu z nabídek nepřistoupí, je mu smlouva vypovězena.

Stavební spořitelna České spořitelny

U smluv s vyšším úročením postupujeme dvěma možnými způsoby. V případě, že smlouva překročila vázací dobu či byla dosažena cílová částka, přistupujeme ke smlouvám podle sjednaných obchodních podmínek.

U klientů, kde máme sjednánu změnu sazby z vkladů po vázací lhůtě po splnění dalších zákonem daných podmínek, snižujeme úrokovou sazbu na aktuální úrokovou sazbu z vkladů, tj. 1 % ročně. V případě, že klient překročil cílovou částku, klienty informujeme o jejím dosažení a nabízíme řešení, jak dál postupovat. Pokud klient vzniklý stav přespoření nenapraví například zvýšením cílové částky, přistupujeme v krajním případě k výpovědi smlouvy.

Modrá pyramida stavební spořitelna

Zřejmě Vaše myšlenky směrují k současné situaci na trhu úročení depozit, kdy se „vyjímá“ úročení stavebních spořitelen u mnoho let trvajících smluv a je skutečně neudržitelné. Modrá pyramida se tímto tématem samozřejmě také zabývá a klientovi se snažíme vždy nejprve nabídnout zvýhodněnou nabídku tak, aby s námi mohl ve spoření pokračovat. Většina klientů přijímá naši nabídku a k výpovědi smlouvy přistupujeme výjimečně. Vždy tedy nejprve klientovi nabízíme řešení tak, aby mohl ve spoření pokračovat.

Pokud to konkrétní smlouva o stavebním spoření umožňuje, pak přistupujeme ke změně úrokové sazby v souladu s ustanovením § 5 odst. 7 zákona č. 96/1993 Sb., v platném znění / resp. „Ujednáním o možnosti jednostranné změny výše úrokové sazby z vkladu na účtu stavebního spoření dle ustanovení § 5 odst. 7 zákona č. 96/1993 Sb., v platném znění“ v Příloze č. 1 Smlouvy. Nová sazba je nastavena na úrovni depozitní sazby u nově poskytovaných smluv o stavebním spoření.

Raiffeisen stavební spořitelna

V loňském roce jsme oslovili přibližně 30 tisíc klientů, jejichž smlouvy byly sjednané v době, kdy úrokové sazby byly odlišné od současné tržní situace. Jednalo se o smlouvy s ročním úrokem ve výši 3 % a více, navíc několik let po vázací době. Přibližně polovina těchto klientů přistoupila na převedení smlouvy do aktuálního spořicího tarifu nebo na možnost bezplatného uzavření nové smlouvy.

Wüstenrot - stavební spořitelna

Klientům, kteří uzavřeli smlouvu o stavebním spoření do 31.12. 2003 a splnili podmínky pro přidělení cílové částky, nabízí stavební spořitelna Wüstenrot uzavření nové smlouvy s 50% slevou na úhradě za uzavření smlouvy, možnost využít zvýhodněný úvěr ze stavebního spoření s úrokovou sazbou jen 2 % p. a., případně též zvýšení cílové částky.

Otázka: Můžete nám sdělit počty smluv s vyšším úročením vkladů u vaší stavební spořitelny?



Českomoravská stavební spořitelna: Jedná se o smlouvy v počtu jednotek procent všech klientů.
 
Stavební spořitelna České spořitelny: Smlouvy o stavebním spoření s vyšším úročením, tedy 3 % p. a. a více, jsou smlouvy s dobou spoření přesahující 10 let. Jejich aktuální počet považujeme za interní, děkujeme za pochopení.

Modrá pyramida stavební spořitelna: Otázka zůstala bez odpovědi.

Raiffeisen stavební spořitelna:
 Loni bylo osloveno 30 tisíc klientů se smlouvami s ročním úrokem ve výši 3 % a více. Přibližně polovina z nich přestoupila do aktuálního spořicího tarifu nebo bezplatně uzavřela novou smlouvu.

Wüstenrot - stavební spořitelna:
Otázka zůstala bez odpovědi.

Otázka: Jak vaše stavební spořitelna přistupuje ke klientům, kteří tzv. přespořili cílovou částku?



Českomoravská stavební spořitelna


V případě, kdy zůstatek účtu stavebního spoření dosáhne 95 % z cílové částky, je ze strany spořitelny zasílán dopis s informací, že zůstatek účtu dosáhl 95 % z cílové částky. Současně je v dopise informace o možnosti navýšení cílové částky a kontakt na finančního poradce.

Pokud již dojde k přespoření cílové částky, je postupováno vždy v souladu s Všeobecnými obchodními podmínkami, které byly platné v době uzavření smlouvy.

Stavební spořitelna České spořitelny

Stavební spořitelna České spořitelny v minulosti opakovaně klientům s naplněnými (přespořenými) smlouvami zasílala nabídky se širokou škálou zvýhodnění, většina klientů o ně však neprojevila zájem, proto jsme se rozhodli pro nový přístup k těmto smlouvám. Jde o smlouvy, které už dosáhly cílové částky, na kterou byly sjednány, a tím pádem byl účel smlouvy naplněn. U těchto přespořených smluv klienti nemají zájem o úvěr ze stavebního spoření, dále také už ani aktivně nespoří, jen ponechávají dlouhodobě ležet prostředky na svých účtech, a proto je, po upozornění na přespoření a nabídce řešení, vypovídáme (začínáme u těch nejstarších, jsou mezi nimi i smlouvy s 4 % a 3 % úročením). Smlouvy, které nedosáhly cílové částky, vypovídat nebudeme.

Klienti, kterých se to týká, mají možnost využít zvýhodněnou nabídku SSČS:
  • klienti si mohou zdarma založit novou smlouvu (tzn., neplatí poplatek 1 % z cílové částky)
  • navýšit si zdarma cílovou částku (tzn., neplatí poplatek 1 % z rozdílu cílových částek)
  • požádat o zvýhodněný úvěr ze stavebního spoření se sníženou úrokovou sazbou
  • při rychlé výplatě neúčtujeme cenu za prominutí výpovědní lhůty
Modrá pyramida stavební spořitelna

Klientům, kteří dosáhli smluvně stanovenou cílovou částku, se primárně snažíme nabízet zvýhodněné podmínky, za kterých mohou ve spoření pokračovat. Pokud tyto podmínky klient neakceptuje, postupujeme v souladu s Všeobecnými obchodními podmínkami platnými k dané smlouvě, což může vést až k ukončení smluvního vztahu. Žádné speciální sankce za překročení cílové částky však neuplatňujeme.

Raiffeisen stavební spořitelna

Klienti mají možnost upravit si výši cílové částky kdykoliv v průběhu spoření. Pokud klient přeci jen ukončí smlouvu s přespořenou cílovou částkou, má spořitelna právo jednostranně navýšit cílovou částku a účtovat si příslušné úhrady dle sazebníku. Abychom však takovému postupu předešli, klienty průběžně informujeme o možnosti navýšit si cílovou částku. A to jak písemně, nebo přes naše obchodní zástupce, kteří s klienty aktivně pracují. Klienti s internetovým servisem mají navíc upozornění o přespoření cílové částky přímo na přihlašovací stránce.
  
Wüstenrot - stavební spořitelna

Klienty, jejichž výše úspor se blíží cílové částce smlouvy o stavebním spoření, upozorňujeme na stav jejich úspor dopisem s nabídkou zvýšení cílové částky. V souladu s příslušnými VOP upozorňujeme klienty, že při dosažení 100 % cílové částky nelze na smlouvu dále spořit a další zasílané platby jim budou  vraceny na účet, ze kterého byly poukázány, resp. na adresu klienta.


      
  



Žebříček s nejlepšími spořicími účty podle odborníků - zde
Kalkulačka spoření, nejvýhodnější spořicí účty od bank i záložen - zde




všechny články
Dále v rubrice

Jak investují různé generace?

Obrázek: iPhone akcie Každá generace je definována vlastní perspektivou, která vznikla v důsledku generačního historického kontextu a společenských vlivů. Pokud jde o peníze a investice, tak každá z nich má své zakořeněné investiční postoje, které reflektují ekonomické podmínky...

Index termínovaných vkladů v dubnu

Obrázek: Termínoindex Termínoindex nadále klesá. Nejvýrazněji si pohoršil roční vklad. Nejvyšší sazbu aktuálně nabízí Banka CREDITAS a Max banka s 5,3 % p.a. u měsíčního vkladu...

Kde spořit na penzi? Přehled nabídky bank, pojišťoven a dalších institucí

Obrázek: Peníze v ruce Jaký produkt si vybrat pro finanční zabezpečení na stáří? Banky, pojišťovny a investiční společnosti nabízejí širokou paletu produktů. Jedná se o Dlouhodobý investiční produkt (zkratka DIP), doplňkové penzijní spoření/penzijní připojištění...

Žebříček doplňkového penzijního spoření v dubnu

Obrázek: Žebříček Finparády Žebříček penzijních účastnických fondů v dubnu. Zhodnocení povinných konzervativních fondů klesá, některé fondy dosáhly zhodnocení až 40 %. První místo si udržela NN Penzijní společnosti, na druhém místě je nově Conseq penzijní společnost a na třetí míso klesla ČSOB Penzijní společnost.

všechny články v rubrice









   


Bankovní účtySpořeníPenzePůjčkyPojištěníInvesticeSpočtěte siBanky, pojišťovny, ...DomůO FinparáděTiskRedakceNapište nám  


Finparáda - finance na dlani   Všechna práva vyhrazena
Scott & Rose, s.r.o., U Chaloupek 410/5, 182 00 Praha 8, IČ: 26148374, DIČ: CZ26148374, Email: redakce@finparada.cz